Pokarmy bogate w cynk i selen

Pokarmy bogate w cynk i selen są obowiązkowe na stole, ponieważ wpływają na wiele narządów i funkcji organizmu. Produkty zawierające te mikroelementy można znaleźć w każdym sklepie. Substancje są ważne dla dorosłych, ale organizm dziecka jest podwójnie potrzebny.

Jakie pokarmy są bogate w cynk i selen

Selen to pierwiastek śladowy niezbędny do życia. Ciało zawiera średnio ponad 10 mg. Koncentruje się w jądrach i plemnikach u mężczyzn, a także w wątrobie, płucach i śledzionie. Selen odgrywa ważną rolę w organizmie człowieka:

  • bierze udział w metabolizmie;
  • współdziała z witaminami i enzymami;
  • wpływa na metabolizm hormonów, lipidów, kwasów nukleinowych;
  • wspomaga wchłanianie jodu i witaminy E w organizmie.

Ze względu na swoje właściwości przeciwutleniające jest stosowany jako środek przeciwnowotworowy.

Występuje w produktach pochodzenia zwierzęcego oraz rybach, jednak podczas obróbki cieplnej selen traci swoje dobroczynne właściwości. Selen znajduje się również w jajach, orzechach i zbożach, drożdżach i kukurydzy. Spośród jagód, truskawki, borówki, czarne porzeczki i jarzębina są bogate w selen. Dużo tej substancji jest w selerze, czosnku, szparagach, koperku.

Najwięcej cynku znajduje się w owocach morza, serze, pestkach dyni, roślinach strączkowych

Cynk jest niezbędny do następujących funkcji:

  • tworzenie męskich hormonów i plemników;
  • metabolizm witaminy E;
  • rozkład alkoholu w organizmie;
  • prawidłowe funkcjonowanie prostaty.

W ciele osoby dorosłej około 2 g cynku. Występuje głównie w trzustce, wątrobie i mięśniach. Cynk zawiera również ponad 400 enzymów.

Najwięcej cynku znajduje się w następujących produktach spożywczych:

  • pestki dyni i słonecznika;
  • sezam;
  • mięso;
  • ostrygi;
  • owsianka;
  • ser;
  • czekolada.

Oprócz tych produktów jest częścią wody mineralnej.

Pokarmy bogate w cynk i selen

Do prawidłowego funkcjonowania organizmu wymagane jest codzienne przyjmowanie określonej ilości selenu i cynku wraz z pożywieniem. Brak cynku prędzej czy później wpłynie na proces podziału komórek, odporność, funkcje seksualne, wzrok, stan skóry i zębów. Niedobór selenu wpłynie na czynność tarczycy, układ odpornościowy, mięsień sercowy, funkcje rozrodcze, wątrobę.

Ważny! Nadmiar tych substancji w organizmie może skutkować łamliwością szkliwa zębów, patologiami jelit, żołądka, chorobami stawów. Te chemikalia w dużych ilościach są trujące dla organizmu.

Warto się zastanowić, w jakich produktach te substancje są najwięcej.

fasolki

Fasola to roślina jednoroczna. Jest źródłem wielu witamin i minerałów. Fasola zawiera witaminy C, E, PP, B. Ponadto kultura fasoli jest bogata w magnez, żelazo, potas, wapń, selen i cynk. Fasola jest bardzo popularnym produktem dla osób przyzwyczajonych do dbania o swoje zdrowie, ponieważ ma niską kaloryczność oraz dodaje siły i energii.

Pokarmy bogate w cynk i selen

Oprócz cynku i selenu fasola zawiera fosfor, żelazo, magnez, miedź

Ze względu na dobroczynne właściwości kultury znajduje zastosowanie nie tylko w kuchni, ale także w kosmetologii, medycynie ludowej. Fasola lima i fasola turecka są szczególnie bogate w cynk i selen. Te mikroelementy zawarte w fasoli pomagają w utrzymaniu funkcji jelit i żołądka, chronią przed nowotworami, kontrolują poziom cukru we krwi i dlatego są przydatne w leczeniu cukrzycy. Fasolę polecamy jako dodatek do barszczu, zup, gulaszu, sałatek i winegret.

Orzechy

Selen i cynk znajdują się w prawie wszystkich rodzajach orzechów. Jądra są również bogate w żelazo, potas, wapń, sód, fosfor. Spośród witamin odznaczają się wysoką zawartością A i E.Dzięki swoim dobroczynnym właściwościom wpływają na normalizację ciśnienia krwi, poprawiają pracę serca i naczyń krwionośnych, obniżają poziom cholesterolu, zapobiegają powstawaniu guzów nowotworowych i wzmocnić układ odpornościowy organizmu.

Orzech jest jednym z najbardziej pożywnych pokarmów. Ponadto jądra są w stanie nie tracić swoich właściwości przez długi czas. Duże ilości cynku i selenu znajdują się w orzeszkach ziemnych, orzeszkach piniowych, pistacjach i migdałach.

Ziarna słonecznika, dyni i sezamu

Nasiona słonecznika zaczęto spożywać ponad 2000 lat temu. Nasiona zostały sprowadzone do krajów europejskich z Ameryki w XVI wieku. W Rosji jedzenie i robienie z nich ropy rozpoczęło się w XVIII wieku. Pestki słonecznika zawierają witaminy z grupy B, a także C, D, E. Z pierwiastków śladowych nasiona słonecznika są bogate w fosfor, miedź, potas, żelazo, cynk i selen. Tak cenny skład nasion pozwala przy codziennym stosowaniu poprawiać pracę przewodu pokarmowego, pozytywnie wpływać na układ sercowo-naczyniowy, naskórek oraz wzmacniać tkankę kostną.

Obrane pestki dyni zawierają nieco więcej użytecznych pierwiastków śladowych. Stały się szeroko znane, kiedy zostały opisane przez hiszpańskiego historyka w XVI wieku. Obecnie dostępnych jest wiele odmian dyni i nasion. Są używane w kuchni, medycynie ludowej. Oprócz selenu i cynku zawierają magnez, żelazo i fosfor. Pestki dyni, podobnie jak inne pokarmy bogate w cynk i selen, są niezbędne dla mężczyzn, ponieważ są dobrym środkiem zapobiegawczym przeciwko zapaleniu gruczołu krokowego i BPH.

Pokarmy bogate w cynk i selen

Nasiona sezamu są bogate w selen i cynk

Innym pożywieniem bogatym w cynk i selen są nasiona sezamu. Uprawa jest jednorocznym ziołem. Ukazuje się w Azji, Chinach, Birmie i Indiach. Uważana jest za pierwszą roślinę oleistą na naszej planecie. Służy do celów leczniczych i kulinarnych. Oprócz selenu i cynku sezam zawiera molibden, mangan, żelazo, fosfor.

Otręby

Otręby odnosi się do pozostałości z łupiny ziarna. Zawierają białko roślinne, węglowodany oraz dużą ilość pierwiastków śladowych – selenu, cynku, a także potasu, fosforu, sodu, chromu. Za główną korzystną jakość otrębów uważa się ich pozytywny wpływ na przewód pokarmowy. Ponadto mają zbawienny wpływ na skórę, włosy oraz oczyszczają organizm z toksyn i toksyn.

Uwaga! Skład chemiczny otrębów zależy bezpośrednio od gatunku. Jest gryka, jęczmień, ryż, żyto, ale otręby owsiane są uważane za najbardziej przydatny produkt.

owoce morza

Najwyższe stężenie selenu i cynku występuje w łososiu, innych gatunkach ryb morskich, małżach, ostrygach i niektórych rybach w puszkach. Są również zawarte w wodorostach. Cynk, selen, a także szereg innych pierwiastków śladowych w składzie owoców morza wzmacniają odporność, wpływają pozytywnie na wzrok, skórę i paznokcie oraz regulują poziom cukru we krwi i cholesterolu.

Wyjątkowość owoców morza polega również na tym, że są one łatwo i szybko wchłaniane przez organizm. Ponadto owoce morza są niskokaloryczne, ale mają wysoką wartość odżywczą. Pokarmy często nie zawierają wymaganych ilości selenu i cynku. Za pomocą owoców morza można je szybko uzupełnić.

Inne produkty

Pozostałe produkty zawierające te substancje to:

  • wątróbka wołowa i drobiowa;
  • groszek;
  • gryka;
  • grzyby;
  • podroby;
  • Drożdże piwowarskie;
  • kukurydza;
  • jajka.

Te pierwiastki śladowe nie mają zdolności gromadzenia się w organizmie, dlatego nie należy obawiać się przedawkowania.

Zasady używania żywności zawierającej cynk i selen

Pokarmy bogate w cynk i selen

Wiele produktów z selenem i cynkiem w składzie ma przeciwwskazania

Wiele osób zauważa, że ​​kompleksy witaminowe sprzedawane w aptece często zawierają oba mikroelementy w pobliżu. Łączy je fakt, że obie substancje mają właściwości przeciwutleniające, a także fakt, że selen wchodzi w skład enzymów, a cynk bierze udział we wszystkich procesach z nimi związanych.

Spożywając produkty zawierające selen i cynk, należy wziąć pod uwagę, że niektóre z nich mają przeciwwskazania. Należy wziąć pod uwagę obecność przewlekłych patologii i chorób w ostrym okresie, aby nie zaszkodzić ciału. Należy również rozumieć, że zawartość substancji w produktach (zwłaszcza w pokarmach roślinnych) w dużej mierze zależy od sposobu ich pozyskania.

Stół bogaty w cynk i selen

Tabela przedstawia listę głównych produktów, które zawierają maksymalną ilość cynku i selenu:

Produkty

Cynk mg / 100 g

Selen mcg / 100

Orzeszki piniowe

4.65

7

Orzechy włoskie

2.8

cztery

fasolki

2.2

osiem

Nasiona dyni

7.44

trzydzieści

Ziarna słonecznika

5.3

7

ziarenka sezamu

7.4

dwadzieścia

Arachid

6.6

7.3

Podroby z kurczaka

7.2

40

Otręby żytnie

4.2

pięćdziesiąt

Wniosek

Pokarmy bogate w cynk i selen są niezbędne dla dorosłych i dzieci. W zależności od wieku, płci, ilość cynku i selenu do codziennego użytku jest różna. Niedobór tych minerałów może być spowodowany sztywną dietą, głodem, stresem, niektórymi chorobami narządów wewnętrznych oraz starzeniem się organizmu. Produkty o dużej zawartości tych substancji pomogą szybko uzupełnić niedobór.

Anna Kowalczyk
Anna Kowalczyk
Edytor serwisu