przyprawy użytkowe właściwości i przeciwwskazania

Nasiona Chia: korzyści i szkody, jak przyjmować na odchudzanie, przepisy

Nasiona chia stały się ostatnio bardzo popularne jako lekarstwo, jako przyprawa do żywności i jako oddzielna zdrowa żywność. Jest często stosowany w diecie na odchudzanie. W tym artykule przyjrzymy się bliżej właściwościom nasion chia, a także ich skuteczności w walce z otyłością.

Artykuł ma charakter informacyjny, zanim zaczniesz przyjmować ten lub inny sposób na odchudzanie, powinieneś skonsultować się z lekarzem.

Nasiona chia lub szałwia hiszpańska to pożywienie, co oznacza żywność zawierającą duże stężenie składników odżywczych. Ale zanim uzupełnisz swoją dietę jakimkolwiek pożywieniem lub suplementem, musisz zbadać jego właściwości. Pomoże to uniknąć niepożądanych konsekwencji.

Nie myśl, że nasiona będą panaceum na wszystkie choroby i gwarantują pozbycie się tych dodatkowych kilogramów. Bez korekty diety i wystarczającej aktywności fizycznej ich działanie może nie być zauważalne. Konieczne jest stopniowe wprowadzanie takiego dodatku, zaczynając od małych porcji – 1 łyżka stołowa dziennie. Maksymalny okres przyjęć to 3 miesiące. Wynika to z faktu, że dopiero badany jest wpływ nasion chia na organizm.

Zaleca się skonsultowanie się ze specjalistą przed użyciem tego produktu, aby zminimalizować ryzyko indywidualnej nietolerancji.

Co to są nasiona chia

Zanim wprowadzisz chia do swojej diety, powinieneś dowiedzieć się bardziej szczegółowo, jakiego rodzaju są to cudowne ziarna.

Od bardzo dawna ludzie zaczęli używać nasion chia jako leku, w szczególności jako naturalnego antybiotyku. Z biegiem czasu ujawniono jego właściwości spalające tłuszcz, a nasiona zaczęto wykorzystywać do odchudzania. W tym charakterze szałwia hiszpańska zaczęła zdobywać popularność w różnych krajach świata, w tym w naszym.

Jedną z zalet chia jest to, że będąc dość skutecznym środkiem leczniczym i spalającym tłuszcz, może być stosowany jako składnik różnych potraw. Na przykład nasiona chia są używane do pieczenia chleba, wyrobu słodyczy i koktajli. Z nasion można wytwarzać bardzo zdrowe zboża. Roślina ta jest szczególnie popularna wśród osób ściśle przestrzegających prawidłowego odżywiania, często jest stosowana przez wegetarian.

Jak wyglądają i gdzie rosną

Ta roślina była pierwotnie uprawiana w Meksyku i Gwatemali. Teraz jest uprawiany również przez inne kraje. Szczególnie powszechne w Australii i Ameryce Południowej. Przez cały czas był zjadany i leczył się nim dolegliwości. Nasiona mają małą średnicę, około 1 milimetra, owalny kształt. Kolor może być biały, ciemny lub jasnoszary, brązowy, zielony, a nawet czarny. Powierzchnia ziaren jest lekko szorstka, nierówna.

Rodzaje nasion chia

W sklepach najczęściej sprzedaje się nasiona czarno-białe. Biała chia to wąskolistna szałwia, która rośnie w Ameryce Południowej w Meksyku. Czarny to szałwia gołębia pochodząca z Gwatemali i Ameryki Środkowej.

Są prawie takie same pod względem składu i ilości użytecznych elementów. Jednak bardziej doceniana jest medycyna tradycyjna odmiana biała, która znacznie lepiej pomaga przy anemii, reakcjach alergicznych, problemach z hormonami i układem sercowo-naczyniowym. Ponadto biała chia zawiera więcej witamin, takich jak A, B1, B2, C i K., a także ma wysoką zawartość żelaza, cynku, fosforu.

Jednocześnie ciemne odmiany są znacznie bardziej skuteczne przy wysokiej temperaturze ciała, cholesterolu. Ten produkt pomaga normalizować poziom glukozy, a także dobrze działa z insuliną. Czarna chia jest trochę tańsza niż biała.

Skład i zawartość kalorii

Na 100 gramów produktu stosunek BJU będzie następujący:

  • białka – 22 gramy;
  • tłuszcze – 31,5 grama;
  • węglowodany – 38 gramów.

Całkowita zawartość kalorii wynosi 390 kilokalorii.

Dodatkowo zawiera:

  • fosfor, który pomaga normalizować układ nerwowy, poprawia pamięć;
  • cynk, który pomaga podnieść odporność, przywraca funkcje rozrodcze, przywraca napięcie mięśni i skóry;
  • wapń – wzmacnia kości, przyspiesza proces ich regeneracji;
  • potas – pomaga przywrócić ciśnienie krwi, minimalizuje ryzyko skurczów mięśni;
  • omega 3 i 6 – zwalczają zmiany związane z wiekiem, minimalizują ryzyko stwardnienia rozsianego.

Całkowity kompleks multiwitaminowy rośliny pomaga przywrócić i odmłodzić skórę i całe ciało.

Dlaczego nasiona chia są dla Ciebie dobre?

    Nasiona chia mają wiele zalet zdrowotnych. Na przykład:
  • Działają wzmacniająco na układ odpornościowy. Jesienią i zimą zwiększają odporność na przeziębienia.
  • Działają oczyszczająco, usuwają toksyny i toksyny.
  • Podczas odchudzania nasiona chia skutecznie kontrolują apetyt.
  • Spożywanie chia obniża poziom cholesterolu.
  • Wzmacnia układ sercowo-naczyniowy.
  • Pomaga przy problemach z ciśnieniem krwi.
  • Pomaga poprawić wytrzymałość.
  • Może działać przeciwstarzeniowo.

Pomimo wymienionych zalet, należy ostrożnie przyjmować hiszpańską szałwię, ponieważ możliwy jest również jej negatywny wpływ.

Dla kobiet

W krytyczne dni spożywanie zbóż pomaga złagodzić ból, podrażnienie i zmęczenie. W takim przypadku tło hormonalne jest znormalizowane, a wahania nastroju są zminimalizowane. Przywrócona zostaje utrata krwi.

Aby zachować piękno kobiety, te ziarna są również potrzebne. Witaminy i przeciwutleniacze pomagają poprawić zdrowie, piękno skóry, włosów i paznokci.

Dla mężczyzn

Dla mężczyzn nasiona przydadzą się przy problemach z układem hormonalnym, a także przy zaburzeniach równowagi hormonalnej. Chia pomaga normalizować potencję, zmniejsza ryzyko wystąpienia gruczolaka prostaty.

Przeciwwskazania i skutki uboczne

Podczas przyjmowania chia ważne jest przestrzeganie dawkowania, w przeciwnym razie wystąpią skutki uboczne.

W niektórych przypadkach ich spożycie jest surowo zabronione:

  • W chorobach przewodu pokarmowego, ponieważ produkt działa drażniąco na błonę śluzową żołądka.
  • Z tendencją do tworzenia się gazów, wzdęcia.
  • Przy problemach ze stolcem, takich jak przewlekła biegunka.
  • Jeśli wystąpi reakcja alergiczna na nasiona sezamu, bardziej prawdopodobne jest, że ta sama reakcja wystąpi w przypadku tego produktu.
  • Nie łącz ziaren z antykoagulantami, aspiryną.
  • Niskie ciśnienie.
  • Dzieci w wieku 6-7 lat.

W jakim wieku można podawać dzieciom nasiona chia

Młodzi rodzice, w których jadłospisie znajduje się ten produkt, często zadają sobie pytanie: „Czy można dać nasiona dzieciom?”. Rzeczywiście, pewne właściwości ziaren mogą mieć korzystny wpływ na zdrowie dziecka. Na przykład wapń zawarty w kompozycji wzmocni kości. Chia może zmniejszyć ryzyko niedokrwistości i problemów z kałem. Jednak jest przeciwwskazane u małych dzieci.

Najlepiej jest wprowadzać nasiona od 7 roku życia. Można je dodawać stopniowo do potraw, takich jak sałatki (nie więcej niż 1/3 łyżeczki na porcję). Jednak wcześniej należy skonsultować się ze specjalistą, aby uniknąć możliwej reakcji alergicznej.

Nasiona chia podczas karmienia piersią

W okresie laktacji ziarna można przyjmować bardzo ostrożnie iw małych dawkach. Lepiej jest zacząć, gdy dziecko ma 2-3 miesiące. Koniecznie trzeba być wrażliwym na możliwą reakcję dziecka. Jeśli wystąpi alergia, należy natychmiast przerwać jej stosowanie. Zaleca się stosowanie nasion nie codziennie, ale z przerwą 2-3 dni w tygodniu.

Czy nasiona chia można spożywać w czasie ciąży?

W czasie ciąży organizm kobiety może odczuwać brak witamin, minerałów, makroskładników odżywczych. Wynika to z szybkiego zużycia tych składników. Dlatego w okresie ciąży nasiona chia można spożywać, ale z zachowaniem ostrożności.

Produkt dostarczy organizmowi niezbędnych elementów, a także zapewni uczucie sytości. Potas, wapń i kwasy tłuszczowe zostaną dostarczone w wystarczających ilościach. Ponadto błonnik w nasionach zmniejsza ryzyko zaparć.

Ten produkt jest uważany za egzotyczny, dlatego w tak ważnym, trudnym okresie lepiej nie brać pochopnie zboża. Konsultacja ze specjalistą pozwoli uniknąć ewentualnych problemów.

Wybór chia przy zakupie, przechowywanie nasion, przygotowanie do spożycia

Rynek jest przepełniony różnorodnymi odmianami chia. Nasiona można kupić w aptekach, sklepach spożywczych, w Internecie, a nawet w niektórych sieciach detalicznych. Jak spośród wszystkich tych odmian wybrać dobry, wysokiej jakości produkt?

  • Pamiętaj, aby zwracać uwagę na kolor ziaren. Powinien być niejednorodny, w opakowaniu mogą znajdować się białe nasiona.
  • Kształtem powinny przypominać zaokrąglone jaja przepiórcze.
  • Smak powinien być zbliżony do orzecha włoskiego, jest bardziej mdły, nienasycony.
  • Zwróć uwagę na zapach. Najczęściej produkt nie powinien niczego pachnieć, tylko czasami może występować lekki zapach mąki.
  • Nie należy kupować towarów z Chin, ponieważ tam poziom ekologii jest niski, co oznacza, że ​​jakość towarów nie będzie najlepsza.
  • Kupuj towary tylko od zaufanych dostawców, którzy posiadają certyfikaty produktów. Taki dokument jest gwarantem jakości.

Do przechowywania lepiej jest użyć hermetycznego pojemnika, a następnie umieścić go w ciemnym miejscu o temperaturze do 25 stopni. Unikaj kontaktu z bezpośrednim działaniem promieni słonecznych i nie zwiększaj poziomu wilgotności.

Jak spożywać nasiona chia

Ziarna można jeść na dwa sposoby: na surowo i gotowane. Codzienne spożywanie tego produktu sprzyja podniesieniu odporności, a także poprawia ogólną kondycję.

Do ich smaku nie są wyrażone w niczym, prawie mdłe, dlatego zaleca się dodawanie ich do gotowych potraw. Nie zmieni to ich smaku ani nie wpłynie na zawartość kalorii.

Metoda 1. Jedzenie surowych nasion chia

Najczęstszym sposobem jest dodanie ziaren do potrawy.

  • Rano można je wykorzystać do doprawienia owsianki, jogurtu lub musli. Wystarczy 1 łyżka stołowa.
  • Wymieszaj kilka łyżek z twarogiem, aby uzyskać lekką i zdrową przekąskę.

W kontakcie z płynem nasiona pęcznieją i pokrywają się lepką warstwą. Jeśli nie podoba ci się ta opcja, możesz dodać chrupiące ziarna. Aby to zrobić, posyp sałatkę tą przyprawą, ale nie mieszaj.

Z chia można zrobić muesli. W tym celu wymieszaj 20 g produktu z posiekanymi daktylami (bez pestek), dodaj ¼ części masła orzechowego lub pasty, dodaj 1,5 szklanki płatków owsianych i ¼ szklanki miodu lub dowolnego naturalnego syropu. Możesz dodać drobno zmiażdżone orzechy do smaku.

Metoda 2. Jedzenie gotowanych nasion chia

Aby przygotować owsiankę, należy zaparzyć 10-20 gramów produktu w filiżance (250 mililitrów) ciepłego mleka. Pozostaw filiżankę na 10-15 minut, od czasu do czasu mieszając, aby uniknąć zbrylania. Owsianka nie będzie miała wyraźnego smaku, więc możesz dodać miód, owoce, suszone owoce lub cynamon.

Inną opcją jest mąka chia. Aby to zrobić, zmiel ziarna w blenderze, a następnie użyj produktu jako mąki do pieczenia. Aby uzyskać puszyste ciasto, taki produkt należy wymieszać ze zwykłą mąką 1: 1. Do ciasta można wymieszać mąkę chia z mąką w stosunku 1: 3. Można je również dodać do zapiekanki lub innego gotowanego dania.

Jak wziąć nasiona chia na odchudzanie

Błonnik znajdujący się w składzie pomaga przyspieszyć metabolizm, co znacznie przyspieszy proces utraty zbędnych kilogramów. Kurs odchudzający trwa od 1,5 miesiąca. Aby uzyskać najlepsze rezultaty, zaleca się ograniczenie spożycia kalorii. Pamiętaj, nie ma uniwersalnych zasad dotyczących spożycia tych produktów. Dla każdej osoby – jego indywidualne podejście, które należy rozważyć ze specjalistami.

Przepisy na dania

Jeden z niewielu wszechstronnych sposobów przygotowania nasion:

Dodaj 1 łyżkę nasion do szklanki wody (250 ml). Po 25-30 minutach staną się większe, a utworzony żel zatyka nasiona w kapsułki. Dla smaku można dodać dowolne cytrusy. Ten koktajl pomoże ugasić nie tylko pragnienie, ale także głód.

Możesz zrobić budyń. Do tego będziesz potrzebować:

  • 3 łyżki nasion;
  • 150 gramów świeżych lub mrożonych jagód;
  • 250 gramów odtłuszczonego mleka lub substytutu mleka;
  • 100-150 gramów jogurtu o niskiej zawartości tłuszczu.

Wlej mleko na ziarna, pozostaw do zaparzenia na 30-40 minut. Zmiel jagody jogurtem, a następnie wrzuć wszystkie składniki do miski. Możesz dodać cukier waniliowy lub waniliowy do smaku.

Jak wziąć nasiona chia do celów leczniczych

Aby uzyskać efekt terapeutyczny, zboża można spożywać tylko po konsultacji z lekarzem.

Najczęściej stosuje się je w leczeniu następujących dolegliwości:

  • Problemy z zaparciami, oczyszczanie jelit. Błonnik pomaga przywrócić normalną pracę jelit, wyeliminować problem z kałem. Zalecany jest 3-tygodniowy kurs specjalnych koktajli.
  • Możliwe jest również obniżenie poziomu cholesterolu, jeśli ilość nasion nie przekracza jednej łyżki stołowej na porcję. Ale jeśli równolegle są tłuste i smażone potrawy, ziarna nie przyniosą korzyści.
  • Kiedy poziom cukru jest wysoki, nasiona chia mogą pomóc w normalizacji poziomu glukozy.

Koktajl na problemy z jelitami jest wykonywany w ten sposób. Wlej łyżkę nasion kefirem i pozostaw na 2-3 godziny. Dodaj miód dla smaku. Spożywać na pusty żołądek przed śniadaniem.

Dzienna stawka zużycia

Ile nasion chia możesz jeść dziennie? Przedawkowanie jest bardzo niebezpieczne dla każdego organizmu, dlatego należy ściśle przestrzegać dawkowania.

Dla osoby dorosłej jest to około 4 dużych łyżek dziennie, a dla ciała dziecka liczba ta zmniejsza się do 1 łyżki stołowej.

Zastosowanie nasion chia w kosmetyce domowej

Wiele recenzji na stronach odchudzających mówi, że ten produkt może być stosowany nie tylko do odchudzania i leczenia, ale także w kosmetyce domowej. Możesz z nich zrobić maski, peelingi do twarzy. Oto kilka przepisów na skuteczne kosmetyki.

Przepis na maskę

3 duże łyżki zalać 100 ml wody, parzyć około 25-30 minut. Dodaj miód do gotowanych na parze nasion, nałóż maskę na całą twarz, pozostawiając na około 10 minut. Przy regularnym stosowaniu dziewczyny zauważają, że skóra staje się gładsza, a owal twarzy staje się wyraźniejszy.

Przepis na szorowanie

Aby przygotować peeling, będziesz potrzebować: 2 dużych łyżek nasion, pół jabłka zmiażdżonego w blenderze. Następnie wszystko miesza się z 2 łyżkami miodu, a dla uzyskania pożądanej konsystencji można dodać wodę. Nałóż peeling i masuj wzdłuż linii masażu, masuj twarz okrężnymi ruchami.

Przepis na maskę do włosów

80 gramów chia wlewa się do 0,5 litra wody, miesza i pozostawia na 10-15 minut. Następnie mieszaninę należy ponownie wymieszać, a następnie włożyć z powrotem do lodówki na 25-30 minut. Następnie masa stanie się grubsza. Do powstałego żelu dodaj 3 łyżki soku z cytryny, a następnie nakładaj na włosy na 10-15 minut. Spłucz wszystko zwykłą wodą. Ta maska ​​wzmocni włosy i nada im blasku.

Anna Kowalczyk
Edytor serwisu
Rate author