Korzyść i szkoda? daty ciała, zawartość kalorii, skład

W sumie istnieje ponad 400 odmian tych owoców. Najpopularniejsze z nich to odmiany królewskie, krymskie i chińskie. Różnią się między sobą wielkością, teksturą miazgi, suchością skorupy. Ich wartość odżywcza i energetyczna jest w przybliżeniu taka sama.

A więc ile kalorii mają suszone daktyle bez pestek? W 100 g produktu jest 274 kcal. BZHU dla tej samej wagi przedstawia się następująco:

  • białka – 2,5 g;
  • tłuszcz – 0,5 g;
  • węglowodany – 69,2 gr.

Znając wagę 1 sztuki, łatwo obliczyć zawartość kalorii. Średnio 1 sztuka bez pestek waży 8-9 gramów. Okazuje się, że w jednym terminie jest około 23 kalorii.

Kaloryczność daktyli z nasionami

A jaka jest wartość energetyczna owoców pestkowych? Wszystko zależy od rodzaju produktu. Najczęściej suszone, a nie świeże, daktyle z kamieniem spadają na naszą wartość. Wyróżniają się najwyższą kalorycznością – na 100 gramów słodyczy przypada 292 kcal.

Kaloryczność daktyli z nasionami

W suszonych owocach z pestką (dla tej samej objętości) – 283 kcal. 

  • białka – 2,4 g;
  • tłuszcze – 0,5 g;
  • węglowodany – 69 gr.

Nic dziwnego, że dla dzieci taka słodycz jest nieco ciężka. Dlatego nie powinieneś się na nim zbyt aktywnie opierać. Może to być bardzo stresujące dla trzustki.

Skład i wartość odżywcza dat

Dlaczego daktyle suszone są uważane za bardzo korzystne dla mężczyzn i kobiet, w tym kobiet w ciąży? Sekret tkwi w składzie chemicznym – daty zawierają prawie wszystkie przydatne substancje:

  • siarka;
  • nikiel;
  • witamina PP;
  • wapń;
  • wanad;
  • kobalt;
  • chrom;
  • jod;
  • selen;
  • potas;
  • żelazo;
  • kwas askorbinowy itp.

Również w składzie chemicznym daktyli Unabi, Zizifus i inne odmiany zawierają cynę, cynk, chlor, magnez, miedź, bor, mangan, tytan, fluor, aluminium, witaminę H, krzem, molibden, sód, witaminę A, fosfor i B- grupy witamin … Nic dziwnego, że takie owoce zaleca się włączać do diety kobiet w ciąży i osób powyżej 40-50 lat w celu wzmocnienia odporności i utrzymania zdrowia. 

Daktyle zmniejszają ryzyko udarów i zawałów serca.

Dzienna stawka spożycia dat

Daktyle to niesamowicie smaczne owoce. Ale ile z nich możesz jeść dziennie, aby przynosić korzyści tylko ciału? Ponieważ takie suszone owoce są w stanie w pełni pokryć dzienne zapotrzebowanie osoby dorosłej na wiele witamin, minerałów i kwasów organicznych, nie należy ich spożywać bezmyślnie.

Dzienna norma dat dla osoby dorosłej to tylko 5 sztuk. Dla dziecka wystarczą tylko 2-3 płody. Jeśli zdecydujesz się dokładnie zjeść daktyle, ogranicz się do 300 gramów dziennie. W przeciwnym razie mogą wystąpić zaparcia.

Korzyści i szkody związane z datami

Cały sekret tkwi w wyjątkowym składzie chemicznym owocu. Ze względu na wysoką zawartość różnych cennych mikroelementów, kwasów organicznych i witamin, daktyle pomagają:

  • zachować odporność;
  • poprawić skład krwi;
  • zwiększyć odporność na choroby wirusowe i infekcje;
  • usunąć złogi cholesterolu;
  • wzmocnić naczynia krwionośne;
  • znormalizować pracę serca;
  • pozbyć się uzależnienia od nikotyny.

Wśród innych przydatnych właściwości suszonych owoców warto zwrócić uwagę na zdolność przezwyciężania kaszlu, zwłaszcza w połączeniu z mlekiem. Są w stanie poprawić stan przy dusznicy bolesnej, ostrych infekcjach wirusowych dróg oddechowych, grypie, przeziębieniach. Z ich pomocą osoby, które musiały przejść poważną chorobę, szybciej wracają do zdrowia.

Stosowanie dat ma również korzystny wpływ na pracę żołądka, jelit, odbytnicy. Dzięki nim unikniesz zaparć i innych problemów ze stolcem. Produkt bardzo delikatnie usuwa toksyny, toksyny i inne szkodliwe nagromadzenia. Owoce doskonale aktywują perystaltykę jelit. W rezultacie stagnacja znika, mikroflora zostaje przywrócona.

Daty są bardzo przydatne dla pacjentów z nadciśnieniem. Normalizują ciśnienie krwi i korzystnie wpływają na stan serca. Kolejną unikalną cechą suszonych owoców jest normalizacja pracy układu moczowego. Owoce skutecznie usuwają nadmiar płynu, dzięki czemu ustępuje obrzęk i ustaje syndrom ciężkich nóg.

Suszone owoce aktywnie pobudzają mózg. W rzeczywistości poprawia wydajność poznawczą. Dlatego tak ważne jest uwzględnienie w menu dat dla osób zaangażowanych w pracę umysłową. Są również polecane osobom starszym, ponieważ pomagają zapobiegać demencji starczej.

Ale pomimo wszystkich zalet dat, mogą być również szkodliwe dla organizmu. Jakie jest niebezpieczeństwo suszonych owoców? Zwykle nie występuje indywidualna nietolerancja lub reakcja alergiczna na nią. Jednak osoby chore na cukrzycę powinny spożywać je ostrożnie. Są bardzo słodkie i można je spożywać przy cukrzycy tylko po konsultacji z lekarzem.

Nadwaga może być przeciwwskazaniem do stosowania takiego produktu. Tutaj wszystko jest bardzo arbitralne. Daktyle to produkt wysokokaloryczny, dlatego osoby z nadwagą powinny z nimi uważać i nie odchudzać się zbytnio, zwłaszcza na czczo.

Kolejnym negatywnym punktem jest zdolność owoców do pozostawiania brzydkiej żółtawej płytki na zębach. Dlatego po spożyciu smakołyku należy dokładnie wypłukać usta.

Indeks glikemiczny daktyli jest bardzo wysoki: świeże – 70 jednostek, suszone – od 105 do 165 jednostek. w zależności od odmiany.

Tabela dat kalorii

Jeśli zdecydujesz się wprowadzić daty do swojej diety, warto dowiedzieć się, jaka jest kaloryczność potraw z ich dodatkiem. Dla jasności użyj tabeli (obliczenie na 100 gramów):

Nazwa potrawy Zawartość kalorii (kcal)
Kawa daktylowa 79
Odmiana daktylowca czerwonego 250
Królewska różnorodność dat 277
Date pekmez 271
Słodycze z datą 418
Data cookies 409
Dżem jabłkowo-daktylowy 67
Babeczki daktylowe 231
Ciasto daktylowe 158

 

Anna Kowalczyk
Edytor serwisu
Rate author