korzystne właściwości oliwki

Oliwa z oliwek: 20 korzystnych i 12 szkodliwych właściwości

Oliwa z oliwek jest wytwarzana z owoców drzewa oliwnego. Jest bogaty w zdrowe kwasy tłuszczowe. Drzewa oliwne rosną od tysięcy lat. Olej z owoców tego drzewa jest głównym i jednym z najważniejszych składników dań w Hiszpanii, Włoszech i Grecji. O oliwkach i oliwie z oliwek wspomina się nawet w Biblii. Oliwa z oliwek należy do najzdrowszych i najdłużej żyjących ludzi na świecie.

Wysokiej jakości oliwa z oliwek zawiera związki przeciwzapalne, przeciwutleniacze i zdrowe dla serca makroskładniki odżywcze. Oliwa z oliwek może leczyć depresję, demencję i otyłość.

Ogólna korzyść

Oliwa z oliwek zawiera głównie jednonienasycone kwasy tłuszczowe, z których najważniejszy to oleinowy. Wiadomo, że kwas oleinowy jest niezwykle korzystny dla serca i jest w stanie zwalczać wolne rodniki (lub stres oksydacyjny), co ma pozytywny wpływ na zdrowie.

Diety bogate w oliwę z oliwek, w tym słynna dieta śródziemnomorska, są powiązane z mniejszą częstością występowania miażdżycy, chorób układu krążenia i niektórych nowotworów, zgodnie z wieloma poważnymi przeglądami badań klinicznych. Związki fenolowe znajdujące się w oliwie z oliwek mają pozytywny wpływ na kilka parametrów fizjologicznych, w tym lipoproteiny osocza, uszkodzenia oksydacyjne, markery stanu zapalnego, funkcje płytek i komórek oraz aktywność przeciwbakteryjną.

1. Dobre dla zdrowia serca.
Badania wykazały, że diety bogate w jednonienasycone kwasy tłuszczowe obniżają poziom cholesterolu LDL, podnoszą poziom cholesterolu HDL i obniżają poziom trójglicerydów. Niektóre badania wykazały, że dieta wysokotłuszczowa może zmniejszyć ryzyko zgonu z powodu chorób serca o 30%.

2. Działa przeciwzapalnie.
Dzięki silnym przeciwutleniaczom znanym jako polifenole, oliwa z oliwek z pierwszego tłoczenia jest uważana za środek przeciwzapalny. Kiedy układ odpornościowy zaczyna walczyć z własnym organizmem z powodu złego odżywiania, stresu lub innych czynników, pojawiają się reakcje zapalne, które prowadzą do niebezpiecznego, chorobotwórczego zapalenia.

Celem zapalenia jest ochrona przed chorobami i odbudowa organizmu. Jednak gdy ciało jest stale w stanie zapalnym, może wybuchnąć odwrotnie. Według badania z 2009 roku opublikowanego w czasopiśmie Cardiovascular Pharmacology, oliwa z oliwek z pierwszego tłoczenia może pomóc zmniejszyć przewlekłe stany zapalne.

3. Promuje zdrowe naczynia krwionośne.
Badania pokazują, że oliwa z oliwek jest korzystna w obniżaniu nadciśnienia, zwiększając biodostępność tlenku azotu, dzięki czemu tętnice są rozszerzone i czyste.

4. Pomaga w walce z rakiem.
Według badania z 2004 roku opublikowanego w European Journal of Cancer Prevention, oliwki i oliwa z oliwek okazały się bogate w przeciwutleniacze. Oliwki (zwłaszcza te, które nie zostały poddane obróbce cieplnej) zawierają aktykozydy, hydroksytyrozol, tyrosol i kwasy fenylopropionowe. Oliwa z oliwek zawiera również znaczne ilości innych związków uważanych za środki przeciwnowotworowe (na przykład skwalen i terpenoidy), a także odporny na utlenianie lipidowy kwas oleinowy. Naukowcy uważają, że wysokie spożycie oliwy z oliwek służy profilaktyce raka.

5. Pomaga w odchudzaniu i zapobieganiu otyłości.
Spożywanie dużej ilości zdrowych tłuszczów jest kluczowym elementem w walce z nadwagą. Kwasy tłuszczowe pomagają nasycić organizm, zmniejszyć głód, apetyt i wyeliminować przejadanie się. Jest to jeden z powodów, dla których diety niskotłuszczowe nie prowadzą do utraty wagi tak łatwo, jak zbilansowane diety wysokotłuszczowe.

W pięciu badaniach z udziałem łącznie 447 osób naukowcy ze Szpitala Uniwersyteckiego w Bazylei w Szwajcarii stwierdzili, że pacjenci, którym zalecono dietę wysokotłuszczową o niskiej zawartości węglowodanów, stracili na wadze więcej niż pacjenci, którym dieta była uboga w tłuszcz. Nie było różnic w poziomach ciśnienia krwi między dwiema grupami, ale trójglicerydy i lipoproteiny o dużej gęstości ulegały korzystniejszym zmianom u osób, które stosowały dietę wysokotłuszczową. Badanie z 2002 roku opublikowane w Journal of Women’s Health wykazało, że dieta wzbogacona oliwą z oliwek prowadzi do większej utraty wagi niż dieta niskotłuszczowa.

6. Wspiera zdrowie mózgu.
Mózg składa się głównie z kwasów tłuszczowych i musi być codziennie zasilany energią, aby prawidłowo funkcjonować. Podobnie jak inne źródła zdrowych tłuszczów, oliwa z oliwek jest uważana za pożywienie dla mózgu, które poprawia koncentrację, skupienie i pamięć. Oliwa z oliwek pomaga zwalczać zaburzenia funkcji poznawczych związane z wiekiem, ponieważ chroni przed stanami zapalnymi, stresem oksydacyjnym i niektórymi rodzajami białek, które są toksyczne dla mózgu i powodują demencję lub chorobę Alzheimera.

7. Zwalcza zaburzenia nastroju i depresję.
Oliwa z oliwek ma właściwości równoważące hormony, przeciwzapalne, które mogą zapobiegać dysfunkcji neuroprzekaźników. Diety niskotłuszczowe często wiążą się z wyższymi wskaźnikami depresji i lęku. Upośledzenie nastroju lub funkcji poznawczych może wystąpić, gdy mózg nie otrzymuje wystarczającej ilości „hormonów szczęścia”, takich jak serotonina lub dopamina. Hormony te są niezbędne do regulacji nastroju, zdrowego snu i pozytywnego myślenia.

Badanie przeprowadzone w 2011 roku przez University of Las Palmas w Hiszpanii wykazało, że tłuszcze jednonienasycone i wielonienasycone zmniejszają ryzyko depresji.

8. Pomaga w zapobieganiu lub leczeniu cukrzycy.
Kwasy tłuszczowe wpływają na metabolizm glukozy poprzez zmianę funkcji błony komórkowej, aktywności enzymów i insulinooporności. Dowody sugerują, że spożycie tłuszczów wielonienasyconych i jednonienasyconych ma korzystny wpływ na wrażliwość na insulinę i zmniejsza ryzyko cukrzycy typu 2. Podczas gdy węglowodany podnoszą poziom cukru we krwi, dostarczając organizmowi glukozę, tłuszcze pomagają ustabilizować poziom cukru we krwi. Nawet jeśli jesz coś bogatego w cukier lub węglowodany, dodanie oliwy z oliwek do tego posiłku może spowolnić uwalnianie glukozy do krwiobiegu.

9. Poprawia się praca układu pokarmowego.
Włączenie oliwy z oliwek do codziennej diety normalizuje pracę układu pokarmowego: ustępują zaparcia, wzdęcia, poprawia się motoryka jelit.

Naukowcy z Włoch stwierdzili, że oliwa z oliwek pomaga w leczeniu chorób jelit. Jedną z tych dolegliwości jest niedokrwienie jelit. Jest niebezpieczny, ponieważ może prowadzić do zawału jelit. A ta choroba może powodować zapalenie otrzewnej i śmierć osoby. Eksperci zdecydowanie zalecają dodanie do diety oliwy z oliwek.

10. Ma unikalny skład.
Oliwa z oliwek to prawdziwa spiżarnia pożytecznych pierwiastków, które można wchłonąć prawie w 100%. Zawiera dużą ilość przeciwutleniaczy i witaminy E, co przyczynia się do całkowitego wchłaniania witamin A i K. Oliwa z oliwek jest czczona w Grecji. I nie bez powodu ten kraj jest liderem pod względem średniej długości życia ludności.

11. Oczyszcza i regeneruje organizm.
Oliwa z oliwek jest przydatna dla osób, które przeszły trudną operację lub poważną chorobę. Pomaga organizmowi szybciej się zregenerować i nabrać formy. Ponadto oliwa z oliwek usuwa z organizmu toksyny, sole metali ciężkich i radionuklidy. Podczas palenia lub picia alkoholu olejek pomaga oczyścić drogi oddechowe, a także zmniejsza szkodliwe działanie nikotyny na narządy wewnętrzne.

12. Pomaga w leczeniu żylaków.
Zaleca się stosowanie oliwy z oliwek na żylaki, ponieważ rozrzedza krew i zapobiega zakrzepicy. Naczynia krwionośne stają się mocne i elastyczne. Można go również wcierać w problematyczne miejsca na skórze.

13. Leczy choroby dziąseł.
W przypadku chorób dziąseł można użyć rozgrzanej oliwy z oliwek. Nakłada się na szczoteczkę do zębów i wciera w dziąsła. Jeśli używanie szczoteczki jest niewygodne lub bolesne, możesz płukać usta olejem przez 10 minut.

Korzyści dla kobiet

14. Normalizuje równowagę hormonalną.
Próbując zrównoważyć hormony i zmniejszyć objawy związane z PMS lub menopauzą lub w leczeniu niepłodności, ważne jest, aby Twoja dieta była bogata w składniki odżywcze i zdrowe kwasy tłuszczowe. Oliwa z oliwek dostarcza niezbędnych tłuszczów, które mogą pomóc w normalnym funkcjonowaniu tarczycy, nadnerczy i przysadki mózgowej. Wszystkie pracują razem, aby wyprodukować i zrównoważyć hormony płciowe. Oliwa z oliwek dostarcza również dużych ilości witaminy E, która pomaga regulować produkcję żeńskiego hormonu płciowego – estrogenu.

15. Przydatne dla kobiet w ciąży.
Oliwa z oliwek jest niezbędna w okresie rozwoju wewnątrzmacicznego płodu. Za prawidłowe ukształtowanie układu nerwowego i kostnego dziecka odpowiadają zdrowe kwasy tłuszczowe. W okresie karmienia zlikwiduje kolkę w brzuchu noworodka. Ponadto oliwa z oliwek zmniejsza ryzyko przerwania łożyska i zwalcza chroniczne zmęczenie.

Korzyści dla skóry

16. Nawilża skórę.
Diety bogate w zdrowe tłuszcze mogą pomóc przeciwdziałać szkodliwemu wpływowi na skórę spowodowanemu toksycznością, wolnymi rodnikami, promieniowaniem UV i stanami zapalnymi. Takie szkodliwe skutki są zwykle spowodowane złą jakością odżywiania i niezdrową żywnością. Jako źródło witaminy E i innych przeciwutleniaczy, oliwa z oliwek pomaga nawilżać skórę, przyspiesza gojenie się ran, oparzeń oraz pomaga zwalczać infekcje lub zaburzenia równowagi hormonalnej, które mogą prowadzić do trądziku, egzemy i innych problemów skórnych. Oliwa z oliwek z pierwszego tłoczenia może pomóc w leczeniu trądziku i egzemy w domu, a także wyeliminować cellulit i rozstępy.

Korzyści dla rzęs

17. Zwiększa objętość rzęs.
Oliwa z oliwek może być stosowana jako naturalny remedium na ciemne i gęste rzęsy. Sprawia, że ​​rzęsy wyglądają na pełniejsze i grubsze. Dodatkowo może być również stosowany jako środek do demakijażu oczu.

Korzyści dla włosów

18. Bujne i lśniące włosy.
Oliwa z oliwek zmiękcza, wzmacnia i stymuluje wzrost włosów. Jest naturalnym źródłem witamin i składników odżywczych niezbędnych do wzrostu włosów. Dzięki oliwie z oliwek możesz uzyskać nawilżone włosy, nadając im żywy, naturalny połysk. Cienkie włosy stają się pełniejsze, a zniszczone – mocniejsze i mocniejsze. Efekt ten zapewnia kwas oleinowy, witaminy D, E, A i K.

Korzyści dla mężczyzn

19. Poprawia męską siłę.
Oliwa z oliwek poprawia potencję, poprawia krążenie krwi w okolicy miednicy. Aby zwiększyć moc, możesz wymieszać oliwę z oliwek z kleikiem czosnkowym.

20. Poprawia funkcje układu rozrodczego.
Olejek pomaga poprawić ruchliwość plemników, co będzie miało korzystny wpływ podczas próby poczęcia dziecka.

Szkody i przeciwwskazania

1. Może powodować trądzik.
Nadmierne stosowanie oliwy z oliwek może uszkodzić skórę i zwiększyć widoczność trądziku. Oliwa z oliwek jest ciężka. Nie wchłania się szybko w skórę i tworzy na niej grubą warstwę zatykającą pory. Dlatego, jeśli często nakładasz go na skórę, zamienia się w lepką powierzchnię, zatrzymując cały brud, kurz i powodując niechciany trądzik. Dlatego nie nakładaj oliwy z oliwek na skórę częściej niż dwa razy w tygodniu.

Jeśli masz tłustą skórę, lepiej unikać oliwy z oliwek ze względu na jej naturalnie lepką i tłustą naturę. Tłusta skóra jest wynikiem niekontrolowanego wydzielania tłuszczu podskórnego. Kontakt oliwy z naturalnie tłustą skórą może powodować silne podrażnienia, wysypki i zaczerwienienia.

2. Może powodować alergie.
Niektórzy ludzie mają ostre reakcje alergiczne na oliwę z oliwek, więc nie należy jej używać. Oliwa z oliwek może powodować poważne reakcje alergiczne, takie jak zapalenie skóry, egzema, alergie układu oddechowego itp. Występuje to głównie podczas lub po miejscowym zastosowaniu oleju. Alergicy mogą również doświadczyć tego problemu po zjedzeniu potrawy, której składnikiem jest oliwa z oliwek.

3. Niebezpieczny dla skóry dziecka.
Niemowlęta mają delikatną, wrażliwą skórę, a stosowanie oliwy z oliwek może powodować wysypki, zaczerwienienia i podrażnienia. Jeśli jednak zamierzasz używać oliwy z oliwek, zawsze używaj tylko dobrej, najwyższej jakości.

4. Nie nadaje się do skóry suchej.
Oliwa z oliwek nie jest dobrym rozwiązaniem dla osób z suchą skórą. Wielu badaczy doszło do wniosku, że kwas oleinowy obecny w oliwie z oliwek jest odpowiedzialny za zaburzenie naturalnych właściwości nawilżających skóry w przypadku przesuszonej skóry.

5. Powoduje szereg chorób.
Oliwa z oliwek jest bogatym źródłem jednonienasyconych kwasów tłuszczowych. Każda łyżka tego oleju zawiera około 14% tłuszczów nasyconych i 120 kalorii. To ogromna ilość, prawie trzykrotnie większa niż w 100 gramach piersi z kurczaka. Nadmierne spożycie nieprzetworzonej oliwy z oliwek może zwiększyć ryzyko śmiertelnych chorób, takich jak miażdżyca, otyłość, zawał serca, udar, rak piersi i rak okrężnicy.

6. Wysoka zawartość kalorii.
Przyrost masy ciała jest jednym z głównych skutków ubocznych zbyt częstego spożywania oliwy z oliwek. Podobnie jak wszystkie inne oleje i tłuszcze jest głównym źródłem kalorii.

7. Powoduje choroby serca i naczyń krwionośnych.
Oliwa z oliwek niskiej jakości jest często rafinowana lub częściowo uwodorniona w wysokiej temperaturze i pod wysokim ciśnieniem. Proces ten zmienia jego strukturę molekularną i spala zdrowy kwas tłuszczowy omega-3 znajdujący się w oliwkach. Wpływa również na poziom cholesterolu we krwi, obniżając poziom „dobrego” cholesterolu i zwiększając poziom „złego” cholesterolu. To ostatecznie zwiększa ryzyko chorób układu krążenia.

8. Nadmiernie obniża poziom cukru we krwi.
Oliwa z oliwek może obniżyć poziom cukru we krwi poniżej ustawowego limitu. Promuje zwiększoną insulinooporność, która jest głównym powodem jego działania przeciwko wysokiemu poziomowi cukru we krwi. Spożywając oliwę z oliwek, możesz narazić się na pewne komplikacje zdrowotne, takie jak hipoglikemia, pocenie się, drżenie, osłabienie itp.

9. Nadmiernie obniża ciśnienie krwi.
Badania wykazały, że nadmierne spożycie oliwy z oliwek może powodować znaczny spadek ciśnienia krwi. Jest to szkodliwe dla naszego ogólnego stanu zdrowia. Mogą wystąpić zawroty głowy, splątanie, udar i niewydolność nerek.

10. Może powodować stan zapalny.
Bogata w kwasy tłuszczowe oliwa z oliwek zwiększa szanse na rozwój procesów zapalnych w organizmie. Zawiera wysoki poziom kwasu oleinowego (około 78%), który odgrywa istotną rolę w uwalnianiu lipopolisacharydów (LPS) przyłączonych do dużych cząsteczek lipoprotein tłuszczowych zwanych chylomikronami. Im więcej LPS jest we krwi, tym wyższy stopień zapalenia wywoływanego przez komórki odpornościowe. Ponadto oliwa z oliwek zwiększa również poziom cytokin zapalnych, które powodują przewlekłe zapalenie.

11. Tworzenie się kamieni w woreczku żółciowym.
Należy unikać zbyt dużej ilości oliwy z oliwek, ponieważ może ona zablokować woreczek żółciowy lub spowodować tworzenie się bolesnych kamieni żółciowych. Wątroba wytwarza żółć, która gromadzi się wewnątrz pęcherzyka żółciowego. Ale kiedy organizm zawiera nadmiar tłuszczu i włączamy oliwę z oliwek do naszej codziennej diety, ta zmagazynowana żółć zaczyna być wydzielana i emulguje tłuszcze. Co ostatecznie prowadzi do powstania kamieni.

12. Może powodować biegunkę.
Wysoka zawartość tłuszczu w oliwie z oliwek może powodować zaburzenia trawienia i problemy żołądkowo-jelitowe, takie jak biegunka. Wszyscy wiemy o silnych właściwościach przeczyszczających oliwy z oliwek. Dlatego, gdy spożywamy go w dużych ilościach, nasz organizm nie jest w stanie go całkowicie strawić. W rezultacie może rozwinąć się łagodna do umiarkowanej biegunka.

Skład chemiczny produktu

Wartość odżywcza oliwy z oliwek (100 g) i procent dziennej wartości:

Anna Kowalczyk
Anna Kowalczyk
Edytor serwisu