Arbuz: korzyści zdrowotne i szkody, przeciwwskazania

Arbuz: korzyści zdrowotne i szkody


Arbuz (nazwa łacińska Citrullus Lanatus) uważany jest za jagodę zgodnie z ogólnie przyjętą klasyfikacją botaniczną. Chociaż opinie niektórych badaczy różnią się. Niektórzy nazywają arbuza fałszywą jagodą, inni dynią. Mimo kontrowersji produkt pozostaje korzystny dla organizmu. Zawiera wiele witamin i szybko gasi pragnienie. Arbuz jest szczególnie korzystny dla układu sercowo-naczyniowego. Jego stosowanie pomaga obniżyć poziom złego cholesterolu i zmniejsza prawdopodobieństwo rozwoju chorób serca. Miąższ zawiera dużo cytruliny – aminokwasu, który jest niezbędny dla osób regularnie uprawiających sporty. A dzięki obecności przeciwutleniaczy, stosowanie arbuza zapobiega nowotworom.

Przydatne właściwości arbuza

Badania wykazały, że miąższ arbuza jest prawie całkowicie (90%) wodą. Dobrze gasi pragnienie. Ze względu na brak tłuszczów i białek stosowanie produktu nie przyczynia się do wzrostu masy ciała. Arbuz jest bogaty w węglowodany, dlatego przynosi nieocenione korzyści osobom aktywnym fizycznie. Podczas treningu sportowego zaleca się picie soku z arbuza w celu uzupełnienia utraconej wody i nasycenia krwi cukrami.

Czerwony kolor miazgi wynika z wysokiej zawartości likopenu pigmentowego. Po spożyciu likopen nie staje się witaminą A jak inne karotenoidy. Pigment ma wyraźne właściwości przeciwutleniające. Liczne badania wykazały, że likopen zmniejsza prawdopodobieństwo rozwoju chorób sercowo-naczyniowych. Niektórzy badacze wskazują na dodatkowy czynnik – zmniejszenie ryzyka raka jelita i prostaty. Jednak niewielka liczba podmiotów nie pozwala na wyciągnięcie trafnych wniosków.

Miąższ arbuza zawiera witaminy w niewielkich stężeniach. Przede wszystkim są witaminy A i C. Ale produkt jest uważany za magazyn minerałów. Na przykład zawiera dużo magnezu, który jest niezbędny do prawidłowego rozwoju mięśni. Dodatkowo magnez sprzyja przyspieszeniu wchłaniania wapnia, co wzmacnia tkankę kostną.

Nasiona arbuza są wzbogacone w składniki odżywcze. Nasiona zawierają witaminy PP i niezbędny kwas foliowy. Istnieje wiele pierwiastków śladowych – magnez, fosfor. Zaleca się trochę wysuszyć nasiona przed jedzeniem. Niektórzy wolą smażyć nasiona.

Ile kalorii ma arbuz

Średnia ilość kalorii na 100 g produktu to 35 kcal.

  • Węglowodany – 8 g;
  • Tłuszcz – 0,2 g;
  • Białka – 0,5 g;
  • Cholesterol – 0 g.

Arbuz szkodzi ciału

Arbuz: korzyści zdrowotne i szkody

Powszechnym błędnym przekonaniem jest to, że jeśli arbuz składa się prawie w całości z wody i zawiera niewiele kalorii, może być spożywany w nieskończoność. To złudzenie. Miąższ arbuzowy jest bogaty w węglowodany proste, które podnoszą indeks glikemiczny. Aby usunąć cukier, ludzkie ciało jest zmuszone wydać dużo wody, więc po przejedzeniu się nerki mocno obciążają. Ponadto woda szybko wypłukuje przydatne minerały i toksyny.

Arbuz jest uważany za dobry środek moczopędny. Jednak właściwości moczopędne są szkodliwe w kamicy moczowej, przyczyniając się do odprowadzenia kamieni. Nie zaleca się również spożywania arbuza kobietom w ciąży, gdyż organizm narażony jest na nadmierny stres. Ponadto produkt jest przeciwwskazany u dzieci poniżej 3 roku życia. Głównym powodem jest wysoka zawartość azotanów, nawozów i innych chemikaliów, które użyźniają glebę podczas uprawy jagód na skalę przemysłową. Nie zaleca się spożywania zielonej skórki, w której gromadzą się azotany.

Przeciwwskazania do arbuza

Jeśli użyjesz arbuza z umiarem, nie zaszkodzi. Wręcz przeciwnie, produkt będzie korzystny. Nadużywanie jagód to inna sprawa. Pojawiają się wtedy negatywne konsekwencje.

  • Duża dawka dobroczynnego przeciwutleniacza likopenu (ponad 30 mg) powoduje zaburzenia trawienia. Charakteryzuje się nudnościami, wymiotami i biegunką. Szczególnie zagrożone są osoby starsze.
  • W hiperkaliemii spożywanie dużych ilości arbuza powoduje skurcze mięśni i niestabilność serca.
  • Nadmiar potasu dramatycznie obniża ciśnienie krwi.
  • Duża ilość naturalnych cukrów obciąża organizm osób chorych na cukrzycę. Zaleca się spożywać miąższ wraz z innymi pokarmami roślinnymi bogatymi w błonnik. Wzrost glukozy będzie znacznie wolniejszy.
  • W przypadku choroby nerek picie arbuza prowadzi do obrzęku tkanek miękkich organizmu, ponieważ woda nie może szybko opuścić organizmu w naturalny sposób.
  • Surowe nasiona arbuza zawierają wiele składników antyodżywczych (garbniki, fityny i inhibitory trypsyny – enzymów rozkładających białka). Dlatego przed użyciem lepiej wysuszyć lub usmażyć nasiona arbuza na patelni.

Zastosowanie arbuza w medycynie

Oficjalna medycyna rozważa używanie tylko nasion arbuza. Z nasion wytwarza się ekstrakt olejowy, który może pomóc w leczeniu różnych chorób nerek. Ze względu na swoje właściwości moczopędne, napój oczyszcza nerki z piasku. Jednak lek można stosować tylko po otrzymaniu porady lekarskiej. Lekarz musi określić brak przeciwwskazań i przepisać dokładną ilość leku do codziennego stosowania.

Miąższ arbuzowy jest szeroko stosowany w medycynie ludowej w różnych krajach. Jest uważany za leczniczy ze względu na swoje właściwości moczopędne. Wielu tradycyjnych uzdrowicieli twierdzi, że regularne spożywanie arbuza pomaga usunąć nadmiar płynów, zmniejszyć obrzęki i leczyć choroby sercowo-naczyniowe. W medycynie chińskiej arbuz jest uważany za środek chłodzący, który może leczyć organizm ze wszystkich chorób.

Odwar ze skórki pomaga leczyć rany. A nasiona warzone są jako napój.

Kulinarne właściwości arbuza

Arbuz: korzyści zdrowotne i szkody

Zwykle arbuzy są spożywane na surowo i świeże, oddzielone od innych produktów. Jednak w niektórych krajach jagody są suszone, smażone lub marynowane. Dżem z arbuza i miód zwany nardek są bardzo powszechne. Miąższ arbuza dodaje się do sałatek warzywnych, zup, owoców morza. Wielu mieszkańców Morza Śródziemnego rozprowadza serek śmietankowy na ćwiartkach arbuza. Mieszkańcy Tajlandii posypują miąższ solą stołową przed zjedzeniem jagód. Podobny przepis jest popularny w Chinach. Był słony napój Fanta o smaku arbuza.

Smak arbuza dobrze komponuje się z słonymi i słodkimi potrawami. Warto wziąć pod uwagę, że o ile sól zapobiega usuwaniu wody z organizmu, o tyle arbuz nasyca wilgocią tkanki miękkie. Ta kombinacja może wywołać obrzęk. Przydatne jest spożywanie jagód z pokarmami nasyconymi tłuszczami. Karotenoidy i likopen w miąższu arbuza szybko rozpuszczają tłuszcze. Możesz zrobić pyszną sałatkę z arbuzem, miętą, serem greckim i skropić oliwą z oliwek.

Jeśli chcesz przeprowadzić eksperyment kulinarny, usmaż ćwiartki arbuza na gorącej patelni. Najpierw usuń skórki i jądra z miąższu arbuza. Następnie pokrój w kliny. Do przygotowania ciasta używa się 2 białek jaj i 4 łyżek. łyżki skrobi ziemniaczanej rozcieńczonej wodą pitną. Kawałki arbuza należy zwinąć w cieście, lekko podsmażyć na patelni i posypać cukrem.

Istnieje popularny przepis na ciasto arbuzowe. Konieczne jest uwolnienie arbuza ze skórki i nadanie nożem pożądanego kształtu. Następnie zmiel miąższ kokosa, podgrzej powstałą masę i dodaj trochę żelatyny. Ostatnim krokiem jest wlanie bitej śmietany (wstępnie schłodzonej). Gotową mieszaninę umieszcza się w lodówce na 60 minut. Następnie miąższ arbuza pokrywa się kremem. Na wierzch posyp posiekanymi migdałami dla przybrania i smaku.

Ponadto z arbuza przygotowywane są pyszne letnie drinki, szybko gaszące pragnienie. Na przykład możesz zrobić koktajl w beczce – musisz wyciąć mały otwór na wierzchu owocu, aby zanurzyć nasadkę blendera. Następnie opuść noże do arbuza i naciśnij przycisk zasilania. Po kilku minutach miazga zostanie zmiażdżona do stanu płynnego. Można go rozcieńczyć rumem lub innym napojem alkoholowym. Następnie dodaj miętę, ćwiartki limonki itp. dla smaku. „Beczka” podawana jest ze słomką.

Arbuz odchudzający

Arbuz jest zasłużenie uważany za najlepszy produkt do szybkiej utraty wagi. Istnieją nawet diety oparte na wykorzystaniu tej jagody. Mówiąc o zaletach (wysoka zawartość płynów, niska kaloryczność), należy wziąć pod uwagę wady (wysoki indeks glikemiczny, wysoka zawartość cukru). Miąższ arbuza wywiera nacisk na nerki. Dlatego stosując dietę nie zaleca się jednorazowo spożywać więcej niż 300 g arbuza. Pomimo tego, że duża jagoda zawiera dużo błonnika, co zapewnia uczucie sytości, po zjedzeniu apetyt szybko się budzi. Cecha ta wynika z wysokiego indeksu glikemicznego, sięgającego 80 jednostek. Natychmiast po jedzeniu poziom glukozy gwałtownie wzrasta i gwałtownie spada. Nadmiar cukrów prostych nie jest dobry dla organizmu.

Spożywany z umiarem arbuz ma niską kaloryczność i zdolność szybkiego usuwania nadmiaru płynów z organizmu. Nie zaleca się jednak angażowania się w mono-dietę, ponieważ ciągłe stosowanie tego samego produktu spożywczego nie pozwala na uzyskanie niezbędnych substancji. Ponadto arbuz pomaga wypłukać minerały z organizmu. Nerki narażone są na duży stres. Dlatego dieta mono jest zabroniona osobom z chorobami nerek. Niekorzystne konsekwencje przejawiają się w cukrzycy lub zaburzeniach układu sercowo-naczyniowego. Ciągłe stosowanie produktu może wywołać rozwój obrzęku.

Jak wybrać i przechowywać arbuza?

Zbiory arbuzów rozpoczynają się w sierpniu. Niepożądane jest kupowanie arbuzów, które pojawiają się na półkach sklepowych wcześniej niż w określonym czasie. Aby przyspieszyć dojrzewanie owoców, stosuje się różne nawozy, więc jagody gromadzą niebezpieczne substancje.

Rolnicy prawie zawsze stosują nawozy azotowe. Zakład przetwarza większość nawozu. Pozostała część gromadzi się w skórce. Mała dawka azotanów nie jest niebezpieczna. Jednak niedojrzałe owoce zawierają wiele szkodliwych substancji, których roślina nie zdążyła usunąć. Dlatego nie powinieneś kupować wczesnych arbuzów, jeśli martwisz się o swoje zdrowie.

Często wysyłka arbuza następuje z powodu różnych zanieczyszczeń na skórce. Jeśli pokroisz źle umyty owoc, patogeny dostaną się do miąższu i wywołają odejście. Na polach melonowych arbuzy leżą na ziemi, więc skórkę należy dokładnie umyć.
Cechą charakterystyczną dobrego arbuza jest zielona i błyszcząca skórka. Po zetknięciu z ziemią na boku powinna pojawić się niewielka plama. Powinien być lekko brązowy lub żółty. Kup arbuzy z suchymi szypułkami. Zwróć uwagę na dźwięk, który wydaje arbuz, gdy klikasz paznokciem. Dojrzały arbuz brzmi głośno.

Cały arbuz możesz przechowywać przez 2-3 tygodnie w temperaturze pokojowej. Aby wydłużyć czas przechowywania, zaleca się umieszczenie owoców w chłodnym miejscu i podwieszenie ich pod sufitem. Zachowa świeżość nawet po kilku miesiącach. Jednak straci składniki odżywcze. Po pokrojeniu jagód przykryj miąższ plastikową torbą lub folią spożywczą, aby uniknąć pękania. Umieść w lodówce. Produkt możesz przechowywać do 4 dni.

Arbuz jest więc cennym źródłem aminokwasów, przeciwutleniaczy, minerałów i witamin. Niskokaloryczne owoce są bogate w błonnik. Miazga jest często wykorzystywana przez kosmetologów do leczenia skóry. A użyteczne właściwości produktu bada medycyna. Przy umiarkowanym spożyciu arbuza obserwuje się poprawę pracy układu sercowo-naczyniowego i narządów trawiennych. Dodatkową korzyścią jest zapobieganie chorobom przewlekłym.

Anna Kowalczyk
Edytor serwisu
Rate author