Wszystko o soku pomarańczowym: jak pić

Sok pomarańczowy

Świeżo wyciskany sok pomarańczowy to klasyka zdrowej żywności! W pewnym sensie jest symbolem zdrowej diety. Na obrazkach o dietetyce namalowana jest szklanka soku pomarańczowego, która służy jako entourage do stworzenia przytulnej kuchennej atmosfery. Napój ten orzeźwia, doskonale gasi pragnienie i nasyca witaminą „C”. Sok pomarańczowy jest uważany przez wielu za niesamowicie zdrowy napój. I to nie jest złudzenie! Naturalny sok ze świeżych pomarańczy jest bardzo zdrowy. Ale napój ma również przeciwwskazania. Przyjrzyjmy się bliżej właściwościom i cechom soku pomarańczowego!

Sok pomarańczowy: korzyści i szkody płynące z Twojego ulubionego napoju

Pod względem popularności sok pomarańczowy może być tylko gorszy od soku jabłkowego. I tak ten napój jest bez przesady najpopularniejszym wśród innych soków owocowych dla wielu osób! Rzadka osoba jest obojętna na sok pomarańczowy. Niektórzy ludzie po prostu nie mogą. Ale orzeźwiający słodko-kwaśny smak tego napoju nie pozostawi obojętnym tych, którzy choć raz go spróbowali.

Skład i wartość energetyczna

Korzyści płynące z soku pomarańczowego wynikają z jego składu. W tym produkcie rzeczywiście jest wiele substancji przydatnych dla organizmu.

Szklanka naturalnego świeżo wyciśniętego soku zawiera:

  • witaminy „C”, „E”, „A”, „PP”, „K”;
  • minerały: potas, sód, żelazo, magnez, fosfor;
  • przeciwutleniacze;
  • użyteczne włókno;
  • flawonoidy;
  • olejki eteryczne;
  • kwasy organiczne.

Warto zauważyć, że kwaśne środowisko przyczynia się do pełnego i szybkiego wchłaniania żelaza. A kwas askorbinowy, którego w tym napoju jest imponująca ilość, pomaga zwiększyć obronę organizmu.

Wartość odżywcza na 100 gram świeżego soku pomarańczowego:

  • białka – 0,7 grama;
  • tłuszcze – 0,2 grama;
  • węglowodany – 13 gramów.

Całkowita ilość kalorii to 60 Kcal na 100 gramów.

Wartość energetyczna napoju pokazuje, że jest to produkt bardzo nieszkodliwy dla sylwetki. Błonnik pokarmowy zapewnia stabilną pracę jelit. Ilość tłuszczu i białka jest minimalna. Pamiętaj jednak, że świeżo wyciśnięty sok pomarańczowy zawiera szybko trawiące się węglowodany. Indeks glikemiczny produktu wynosi 60. Jest to wysoki wskaźnik szybkości wchłaniania węglowodanów.

Korzyści płynące z soku pomarańczowego dla organizmu

Sok ze świeżych pomarańczy przynosi organizmowi wiele korzyści. Ze względu na wysoką zawartość kwasu askorbinowego napój ten uważany jest za niezawodną ochronę przed grypą i przeziębieniami. Żelazo, dobrze przyswajalne w środowisku kwaśnym, jest niezawodnym lekarstwem na anemię.

Wyróżnia się również następujące korzystne właściwości soku pomarańczowego :

  • poprawia trawienie, poprawia motorykę jelit;
  • dezynfekuje błony śluzowe jamy ustnej, żołądka, jelit, przełyku;
  • tworzy niezawodną barierę ochronną przed chorobotwórczymi bakteriami, wirusami, grzybami;
  • tworzy apetyt;
  • promuje delikatną i bezpieczną utratę wagi;
  • usuwa nadmiar płynów i toksyn z organizmu;
  • ma działanie przeciwzapalne;
  • oczyszcza wątrobę i drogi żółciowe;
  • wzmacnia ściany naczyń krwionośnych;
  • przyczynia się do tworzenia dobrego nastroju;
  • odświeża i gasi pragnienie;
  • daje siłę.

Ważne jest, aby podkreślić opcje świadczeń dla różnych kategorii (według wieku i płci) osób.

Korzyści płynące z soku pomarańczowego dla mężczyzn

Mężczyźni z pewnością docenią potężny wpływ tego napoju na ich układ rozrodczy. Substancje zawarte w tym napoju pomagają zwiększyć produkcję i poprawić jakość męskiego płynu nasiennego. Ponadto produkt ten pomaga w utrzymaniu i przedłużeniu płodnej funkcji organizmu. Napój jest dobry w profilaktyce chorób naczyń i serca. Świeża pomarańcza to dobra pomoc w utrzymaniu zdrowia męskiego układu nerwowego.

Korzyści dla kobiet

Podczas menstruacji i PMS, a także w okresie menopauzy szklanka soku pomarańczowego pomoże złagodzić nieprzyjemne objawy (bóle głowy, drażliwość, apatia, zmęczenie), a także uchroni przed rozwojem anemii. Zawartość kwasu foliowego sprawia, że ​​napój ten jest przydatny w przygotowaniu do ciąży. Sok pomarańczowy nie zawsze jest przeciwwskazany w okresie rodzenia dziecka (skonsultuj się ze specjalistą). Kobiety docenią pozytywny wpływ tego soku na kondycję skóry, włosów i płytki paznokciowej. Również osoby płci pięknej piją sok pomarańczowy, aby zredukować wagę, wyeliminować cellulit i odmłodzić. I bardzo skuteczny!

Czy sok pomarańczowy jest dobry dla dzieci?

Naturalny sok ze świeżych owoców pomarańczy jest bardzo korzystny dla rozwijającego się organizmu. Zawiera wiele pierwiastków śladowych i witamin niezbędnych do wzrostu i rozwoju. Również skład witaminowy soku pomarańczowego doskonale chroni przed chorobami zakaźnymi wieku dziecięcego. Ten napój jest również dobry na trawienie. Jednak duża ilość kwasu askorbinowego sugeruje, że produkt ten może wywołać reakcję alergiczną! Zanim podasz dziecku naturalny sok pomarańczowy, zapoznaj się z przeciwwskazaniami i zasięgnij zaleceń pediatry!

Przeciwwskazania i możliwe szkody

Mimo całej użyteczności soku pomarańczowego nie można zaprzeczyć, że w niektórych sytuacjach napój ten może być szkodliwy! Istnieje szereg przeciwwskazań, które należy wziąć pod uwagę, chcąc włączyć do swojej diety naturalny świeży sok pomarańczowy.

Wyróżnia się następujące przeciwwskazania:

  • indywidualna nietolerancja witaminy „C” i owoców cytrusowych;
  • wrzód trawienny jelita, żołądka, dwunastnicy;
  • zapalenie trzustki i inne choroby trzustki;
  • kamica żółciowa;
  • kamienie w nerkach;
  • ostra infekcja jelitowa;
  • zapalenie pęcherza;
  • wiek dzieci do trzech lat;
  • okres laktacji;
  • trzeci trymestr ciąży;
  • cukrzyca (z ostrożnością i pod nadzorem lekarza).

W przypadku jakichkolwiek wątpliwości lub występowania przewlekłych, ostrych stanów patologicznych należy skonsultować się ze specjalistą o dopuszczalności włączenia naturalnego soku pomarańczowego do własnej diety!

Jak prawidłowo pić sok pomarańczowy

Aby zdrowy produkt naprawdę przyniósł korzyści, należy go właściwie stosować! Sok pomarańczowy ma Ph <5,5, co oznacza, że ​​napój ten charakteryzuje się kwaśnym środowiskiem. Należy to zdecydowanie wziąć pod uwagę. Istnieją inne właściwości soku pomarańczowego, które zasługują na szczególną uwagę i uwzględnienie podczas stosowania produktu.

Oto lista zaleceń dotyczących prawidłowego picia soku pomarańczowego:

Sok pomarańczowy można pić przed lub po posiłku. Możesz spożywać ten napój z jedzeniem. Nie należy jednak pić tego napoju na pusty żołądek i zostawiać go jako jedyny produkt zamiast jeść. Sok podrażnia błony śluzowe. W przypadku braku pokarmu w żołądku ta właściwość może odgrywać zły żart i prowokować rozwój / zaostrzenie zapalenia żołądka.

Pij sok pomarańczowy natychmiast po przygotowaniu. Nie warto zaopatrywać się w sok do wykorzystania w przyszłości. Ważne jest, aby jednorazowo przygotować dokładnie tyle, ile planujesz wypić. Świeża nie jest przechowywana, a przy dłuższym przestoju traci na jakości i psuje się.

Nie trzeba słodzić soku pomarańczowego. Jeśli do przygotowania napoju wybierzesz świeże, dojrzałe owoce, nie będzie to konieczne. Sok pomarańczowy ma słodko-kwaśny smak. To całkiem przyjemne połączenie smakowe. Nie trzeba niczego wymyślać ani dodawać.

Sok pomarańczowy rzadko się łączy. Ale jeśli już zdecydowano się czymś rozcieńczyć bogaty pomarańczowy smak, to częściej wybierane są dodatki cytrusowe. Pomarańcza współgra z cytryną, kumkwatem, limonką, grejpfrutem, mandarynką. Często pomarańcza ma niewielki udział w tropikalnym składzie wieloowocowym. W tym przypadku sok pomarańczowy łączy się z mango, bananem, mandarynką, kiwi, liczi.

Sok pomarańczowy jest dość ciężki dla żołądka. Zaleca się rozcieńczenie go czystą wodą pitną w stosunku 1:1 lub 1:2. Pomoże to zmniejszyć ryzyko podrażnienia błony śluzowej żołądka, a także zmiękczy smak napoju.

Ważny! Tylko naturalny, świeżo przygotowany sok pomarańczowy może być uznany za przydatny. Napój powinien być oparty na dojrzałych ekologicznych owocach! Napoje sklepowe nie mogą być brane pod uwagę przy rozważaniu korzyści.

Normy dla dzieci i dorosłych

Nawet najbardziej użyteczny produkt jest szkodliwy, a nawet niebezpieczny, gdy jest spożywany w nadmiarze! Szczególną ostrożność należy zachować podczas spożywania owoców cytrusowych. Nawet ci, którzy nie mają skłonności do alergii pokarmowych, nie powinni pić soku pomarańczowego bez miary.

Dietetycy polecają:

  • Dzieci w wieku od 3 do 7 lat – nie więcej niż 100 gramów soku pomarańczowego dziennie.
  • Dzieci w wieku szkolnym (od 7 do 15 lat) – od 100 do 150 gramów soku dziennie.
  • Dorośli – do 250 ml napoju dziennie.

Przy istniejących ograniczeniach zalecenia dotyczące dopuszczalnej ilości soku pomarańczowego dziennie należy uzyskać od swojego lekarza lub innego specjalisty (dietetyka, doradcę żywieniowego) specjalisty.

Sok pomarańczowy jest orzeźwiający, orzeźwiający, pyszny! Ten napój jest piękny. Tylko jeden rodzaj pobudza apetyt i wprawia w dobry nastrój. Jeśli nie ma przeciwwskazań, zdecydowanie powinieneś okresowo lub regularnie pić naturalny, świeżo wyciskany sok z dojrzałych pomarańczy! Ten napój doda wigoru i zdrowia.

Anna Kowalczyk
Edytor serwisu
Rate author