przydatne właściwości czekolady

Dlaczego czekolada jest przydatna dla mężczyzn i kobiet

Czekolada to jeden z głównych słodyczy na naszym stole. To jest zabawne i podnoszące na duchu. Miliony fanów na całym świecie co jakiś czas rozkoszują się tym przysmakiem. Majowie również spożywali czekoladę i uważali ją za pokarm bogów. Tak nazwali napój, który był zrobiony z ziaren kakaowych, gorącą wodą z dodatkiem cynamonu i pieprzu.

Przemysł spożywczy oferuje duży wybór batonów czekoladowych i wszelkiego rodzaju słodyczy. Dowiedzmy się, co jest dobre dla czekolady i czy w ogóle jest dobre?

Skład i zawartość kalorii

Czekolada, jaką znamy od prawie 300 lat. Wybierając wysokiej jakości płytkę, należy zwrócić uwagę na to, z czego jest wykonana.

  • zawsze na bazie masła kakaowego;
  • miazga kakaowa (miazga kakaowa) i / lub proszek kakaowy;
  • cukier.

Dodatki mogą obejmować tłuszcz mleczny, różne cukry, lecytynę sojową, a także orzechy, suszone owoce i inne.

Często tanie tłuszcze trans zastępują tłuszcz mleczny. Przeczytaj więcej o zagrożeniach związanych z tłuszczami trans w tym artykule .

Wartość odżywcza tego przysmaku jest zawsze wysoka, średnio 500-600 kcal na 100 g produktu. Co więcej, jeśli porównamy różne rodzaje płytek i nie weźmiemy pod uwagę ewentualnych dodatków w postaci na przykład orzechów, zawartość kalorii w gorzkich będzie wyższa.

Rodzaje czekolady

W zależności od składu są:

        • czarny lub gorzki;
        • ciemny;
        • mlekowy;
        • biały.

Według GOST produkt zawierający co najmniej 35% produktów kakaowych, w tym co najmniej 14% suchego proszku kakaowego, można nazwać czekoladą .

Ciemne – musi zawierać co najmniej 40% produktów kakaowych.

Gorzki – co najmniej 55%. Jednak producenci pozwalają nam znaleźć gorzką czekoladę o zawartości kakao 70, 85, 90, 99, a nawet 100 procent.

Nabiał – trudno nazwać go czekoladą, bo to tylko 25% produktów kakaowych.

Z białą czekoladą jest jeszcze trudniej. Zawiera tylko 20% masła kakaowego, nie zawiera proszku ani jeszcze mniej startego kakao.

Wiele osób zastanawia się, która czekolada jest najzdrowsza?

Tylko ciemna gorzka czekolada o zawartości kakao co najmniej 70% może zostać zaklasyfikowana jako przydatna . Wszystkie korzyści, o których będziemy mówić dalej, dotyczą go.

W innych przysmakach prawie nie ma składników odżywczych, ale jest za to ogromna ilość cukrów, a czasem szkodliwych tłuszczów.

Przydatne właściwości czekolady

W unikalny sposób łączy witaminy, minerały, kofeinę i mnóstwo przeciwutleniaczy.

  • witaminy B1, B2, PP;
  • minerały (potas, żelazo, fosfor, magnez, miedź, cynk, wapń);
  • flawonoidy;
  • polifenole;
  • jednonienasycone i nasycone kwasy tłuszczowe.

Dlaczego ciemna gorzka czekolada jest przydatna?

Pozytywny wpływ czekolady na organizm człowieka został potwierdzony licznymi badaniami. Udowodniono, że nawet niewielki kęs wersji gorzkiej ma korzystny wpływ na zdrowie:

♦ dobre dla układu sercowo-naczyniowego, flawonoidy obniżają ciśnienie krwi , rozluźniają mięsień sercowy, zapobiegają chorobom serca i udarom ;

♦ polifenole obniżają poziom „złego” cholesterolu i zwiększają poziom „dobrego”;

♦ teobromina i kofeina silnie pobudzają nasz układ nerwowy; jednocześnie teobromina nie pozwala kofeinie na znaczny wzrost ciśnienia krwi;

♦ bogaty w przeciwutleniacze , pomaga zwalczać negatywne skutki środowiska;

♦ tonizuje i wspomaga odmłodzenie ;

♦ pomaga radzić sobie z niedoborem tlenu podczas forsownej aktywności fizycznej;

♦ daje przypływ siły i energii ;

♦ sprzyja produkcji „hormonów radości” , podnosi poziom emocji;

♦ pomaga przy zwiększonym stresie psychicznym, poprawia koncentrację, uwagę i pamięć ;

♦ ma niski indeks glikemiczny, dzięki czemu chroni przed nagłymi wzrostami cukru i insuliny, co jest profilaktyką cukrzycy .

Dlaczego gorzka czekolada jest szkodliwa

Szkoda może być tylko w przypadku znęcania się lub nietolerancji:

  • przeciwwskazany w przypadku alergii na ziarna kakaowe lub lecytynę sojową (często obecną w składzie);
  • może powodować wysypkę skórną, jeśli nie zostaną podjęte środki ostrożności.

Biała czekolada, szkoda i korzyść

Wersja biała zawiera tylko 20% produktów kakaowych i to tylko w postaci masła. Dodatkowo zawiera cukier, mleko w proszku, tłuszcz mleczny. Absolutnie nie zawiera tartego ani kakaowego proszku. Stąd charakterystyczny biały kolor i mleczny smak.

Dlaczego jest to przydatne:

  1. Jak każdy produkt zawierający cukier, jest to prosty węglowodan. Oznacza to, że szybko się nasyca, napełnia energią.
  2. Dzięki mleku zawiera wapń i fosfor.

Szkoda bieli, podobnie jak mleczna czekolada:

  1. Nadużywanie ich upośledza metabolizm, stopniowo może prowadzić do nadwagi, chorób układu krążenia, cukrzycy.
  2. Bardziej niż ciemny format przyczynia się do powstawania próchnicy.

Wybierając biały smakołyk, zwróć uwagę na kompozycję. Lepiej wybrać bez oleju palmowego, z naturalnymi produktami mlecznymi. I nie zapomnij, ile zawiera kalorii. Wskazane jest, aby używać go rzadko i stopniowo.

Jak wybrać zdrową czekoladę

Postępując zgodnie z prostymi wskazówkami, możesz znaleźć prawdziwą gorzką czekoladę i uzyskać z niej wszystkie możliwe korzyści.

Najważniejsze jest, aby uważnie przeczytać kompozycję.

Na pierwszym miejscu zawsze wskazuje się to, co w kompozycji jest najważniejsze. Dalej w porządku malejącym.

W doskonałej czekoladzie składniki są w następującej kolejności:

  1. Masa kakaowa (lub masa kakaowa).
  2. Masło kakaowe.
  3. Cukier.
  4. Może być też lecytyna waniliowa i sojowa.

Wskazane jest, aby wybrać smakołyk niezawierający proszku kakaowego. W końcu to ciasto, które pozostaje po wyciśnięciu masła z ziaren kakaowych. Dlatego nie jest to zbyt przydatne.

Wskaźnik zużycia

Lekarze twierdzą, że jeden kwadrat czarnej czekolady lub mała filiżanka gorącej czekolady każdego dnia zapewni ogromne korzyści zdrowotne i zdrowotne. Jednocześnie możesz też rozpieszczać się swoim ulubionym smakiem.

Jeśli mówimy o maksymalnej dozwolonej ilości, to jest to 25-30 g dziennie.

Spożycie w dużych ilościach wiąże się już z pewnym ryzykiem ze względu na duże spożycie cukru (nawet w wersji gorzkiej cukier jest zwykle obecny), a także wysoką kaloryczność.

Kto może, a kto nie

Podczas utraty wagi

Dieta czekoladowa jest teraz popularna przy odchudzaniu. Sugeruje, aby baton 100 g podzielić na 3-4 posiłki i jeść tylko go w ciągu dnia.

Jest to jednak jedna z najgorszych diet. Jedząc tylko czekoladę, otrzymasz mocny cios węglowodanów w organizm. Po krótkim czasie wracasz do jedzenia. A czekanie na następny posiłek będzie niezwykle trudne.

W przypadku predyspozycji do cukrzycy i insulinooporności takie eksperymenty z większym prawdopodobieństwem przybliżą cukrzycę niż pomagają schudnąć.

Ale jeśli teraz tracisz na wadze lub po prostu utrzymujesz stałą wagę, opcja gorzka na pewno Ci nie zaszkodzi. Jak wspomniano powyżej, mały kwadrat będzie miał najbardziej korzystny wpływ na zdrowie. I na pewno cię rozweseli.

Podczas ciąży

Ciąża to bardzo szczególny okres. Wiele kobiet zaczyna się zastanawiać, czy ten lub inny produkt można zjeść.

Pomysły na potrzebę wykluczenia niektórych pokarmów w celu ochrony dziecka przed alergiami w przyszłości należą już do przeszłości. Nie ma naukowych dowodów na to, że ma to jakikolwiek sens.

Dlatego współcześni lekarze medycyny opartej na faktach pozwalają kobietom w ciąży spożywać wszystkie produkty, ale stopniowo. W tym czekolada. Jedyną rzeczą jest to, że kobietom w ciąży nie zaleca się eksperymentowania i wypróbowywania nowych produktów. Dlatego, jeśli jadłaś czekoladę przed ciążą, nie powinnaś też rezygnować z niej w czasie ciąży.

Nosząc dziecko, podobnie jak przez resztę czasu, lepiej jest preferować gorzki przysmak. W końcu jest nie tylko bardzo smaczny, ale i zdrowy.

Możesz więc uzyskać witaminy, minerały i dziesiątki innych przydatnych substancji.

Mleczna i biała nie mają takich właściwości. Ponadto zawierają za dużo cukru i nie zawsze zdrowe tłuszcze.

Niemniej jednak każda czekolada ma wysoką zawartość kalorii, a jej nadużywanie może prowadzić do zestawu dodatkowych kilogramów.

Podczas karmienia piersią

Matki karmiącej często trudno jest sobie pozwolić na smakołyk, zwłaszcza jeśli pediatra nalega na ścisłą dietę.

W rzeczywistości „dieta zapalenia wątroby typu B” istnieje tylko w krajach WNP. W innych, jeszcze bardziej cywilizowanych krajach, lekarze nigdy nie zmuszają matek do ograniczania się w czymkolwiek.

Współcześni zaawansowani pediatrzy uważają, że czekoladę, jak każdy inny produkt, należy wprowadzać stopniowo . Należy to zrobić szczególnie ostrożnie, jeśli masz noworodka. Zacznij od małego kawałka. Jeśli dziecko nie zareaguje, możesz zwiększyć kwotę. Preferuj czarny. Ale nawet jego częste spożywanie nie jest zalecane. Do wszystkiego potrzebny jest środek. Wystarczy kwadrat dziennie.

Z cukrzycą

Liczne badania potwierdzają, że ciemna czekolada może zwiększać wrażliwość na insulinę i utrzymywać normoglikemię . Oznacza to, że zapobiega lub znacznie opóźnia wystąpienie cukrzycy typu 2 i jej powikłań.

Ma też korzystny wpływ na przebieg istniejącej cukrzycy .

Istotną rolę w tym działaniu odgrywają flawanole (grupa flawonoidów), które znajdują się w produktach kakaowych.

Jednak większość batonów czekoladowych i cukierków ma niską zawartość flawonoli, a wysoką zawartość cukru i kalorii. Dlatego ich nadużywanie może wręcz przeciwnie, pogorszyć stan cukrzycy.

Badania w tym kierunku trwają.

Niemniej jednak, jeśli mówimy o wysokiej jakości prawdziwej ciemnej czekoladzie, jest ona polecana diabetykom. Ponadto jego indeks glikemiczny wynosi 25-30, w zależności od zawartości cukru. Oznacza to, że poziom glukozy we krwi wzrasta powoli i płynnie. Ponadto dzisiaj można znaleźć ciemną czekoladę całkowicie bezcukrową.

Ale zanim zdecydujesz się włączyć ten przysmak do swojej diety, skonsultuj się ze specjalistą . I nie zapominaj, że twoja dawka to tylko kilka kęsów dziennie.

Korzyści zdrowotne i szkody czekolady po 50 latach

Dla osób starszych bardzo korzystna jest również ciemna czekolada. W końcu zwykle po pięćdziesiątce mężczyźni i kobiety są najbardziej podatni na choroby naczyń i serca.

Jego regularne spożywanie sprzyja rozszerzaniu naczyń krwionośnych, a tym samym nieznacznie obniża ciśnienie krwi .

Szwedzkie badanie powiązało spożycie czekolady z mniejszym ryzykiem zawału mięśnia sercowego i choroby wieńcowej serca .

Japońskie badanie wykazało również, że codzienne spożywanie go zmniejsza prawdopodobieństwo udaru mózgu u kobiet.

Ponadto jest w stanie obniżyć poziom cholesterolu we krwi .

Chodzi o flawonoidy. Dlatego wybieraj tylko wysokiej jakości ciemną czekoladę. Im więcej zawiera produktów kakaowych, tym korzystniejsze będzie to dla twojego zdrowia.

Czekolada to ulubiony przysmak dorosłych i dzieci. Jak każdy produkt, może przynieść zarówno korzyści, jak i szkody, chodzi o dawkę.

Wersja czarna, w przeciwieństwie do innych typów:

  1. Dobry dla serca i naczyń krwionośnych, zapobiega wielu chorobom.
  2. „Zły” cholesterol obniża się, „dobry” wręcz przeciwnie, wzrasta.
  3. Wzmacnia, dodaje energii, dodaje energii.
  4. Pomaga przy zwiększonym stresie fizycznym i psychicznym.
  5. I oczywiście daje poczucie radości, szczęścia.

Mleczna, biała, a nawet ciemna – nie mają tak pozytywnego efektu. Ze względu na wysoką zawartość cukru nie są zalecane do częstego spożycia.

Anna Kowalczyk
Edytor serwisu
Rate author