Jakie pokarmy zatrzymują wodę w organizmie: lista

woda

W około 60–70% mamy do czynienia z wodą. Narządy, mięśnie, a nawet kości zawierają wodę. Ale czasami ciało zatrzymuje zbyt dużo wody, a następnie pojawia się obrzęk stóp, kostek, dłoni, twarzy. Zatrzymywanie wody jest często tymczasowe i można je łatwo naprawić. Może to jednak oznaczać poważny stan zdrowia. W szczególności waga może wzrosnąć, a żadna dieta i ćwiczenia nie pomogą Ci stracić tych dodatkowych kilogramów.

Zatrzymywanie wody lub obrzęk definiuje się jako nadmierne gromadzenie się płynu w układzie krążenia, tkankach lub jamach ciała. W tym artykule przyjrzymy się, co zatrzymuje wodę w organizmie, przyczynach obrzęków i jak je wyeliminować.

Dlaczego płyn jest zatrzymywany w organizmie

Obrzęk występuje, gdy małe naczynia krwionośne umożliwiają przepływ płynu do pobliskich tkanek. Nadmiar płynu gromadzi się i powoduje puchnięcie otaczającej tkanki. Obrzęk może mieć wiele przyczyn: zwichnięcie, użądlenie pszczoły lub infekcję skóry. Nawiasem mówiąc, w przypadku infekcji obrzęk pomaga organizmowi leczyć, ponieważ więcej białych krwinek dostaje się do opuchniętego obszaru, aby zwalczyć infekcję.

Inne przyczyny zatrzymywania płynów w organizmie mogą być spowodowane różnymi stanami i chorobami. Najczęstszą przyczyną jest zbyt duża ilość soli w diecie. Przyczyną mogą być: choroby serca, nerek, wątroby, skutki uboczne niektórych leków, nieprawidłowe działanie układu limfatycznego. Odpowiedź na pytanie: „Dlaczego w organizmie kobiety zatrzymuje się płyn?” – może wystąpić cykl menstruacyjny: niektóre kobiety obserwują pojawienie się obrzęku na dwa tygodnie przed miesiączką.

Inne typowe przyczyny:

    • Długotrwałe stanie na nogach.
    • Gorąca pogoda.
    • Oparzenia, w tym oparzenia słoneczne.
    • Brak białka lub witaminy B1 (tiaminy) w diecie.
    • Przyjmowanie leków (przeciwnadciśnieniowych) na nadciśnienie, kortykosteroidów i niesteroidowych leków przeciwzapalnych.

Przewlekła niewydolność żylna: osłabione zastawki w żyłach nóg nie mogą skutecznie przywrócić krwi do serca.

Zatrzymanie płynów: objawy

Zatrzymaniu płynów mogą towarzyszyć objawy zależne od choroby lub zaburzenia. Na przykład kliniczne objawy zatrzymywania płynów w organizmie związane z chorobami układu sercowo-naczyniowego:

  • Ból lub ucisk w klatce piersiowej
  • Zmęczenie
  • Niezdolność do poruszania się przez długi czas
  • Duszność

Inne objawy, które mogą wystąpić w przypadku zatrzymania płynów, obejmują:

  • Redukcja owłosienia na ciele, zwłaszcza w obszarach obrzęków.
  • Dyskomfort lub ból w części ciała, w której występuje obrzęk.
  • Zmniejszona zdolność poruszania częścią ciała dotkniętą obrzękiem.
  • Zmiany stanu skóry w miejscach dotkniętych obrzękiem: zgrubienie, utrata elastyczności itp.
  • Szybki przyrost masy ciała lub jej wahania.
  • Po naciśnięciu skóra może utrzymać wgniecenie przez kilka sekund.

Istnieją poważniejsze objawy, które mogą wskazywać na stan zagrażający życiu:

  • Trudne oddychanie
  • Niemożność oddania moczu
  • Utrata przytomności

Obrzęk to poważny problem zdrowotny, dlatego musisz zrozumieć, które pokarmy zatrzymują wodę w organizmie człowieka. Mechanizm zatrzymywania wody zależy od charakterystyki trawienia tych produktów. Na przykład gazy, wzdęcia i kwasowość prowadzą do zatrzymywania wody. Spójrz na listę pokarmów, które powodują obrzęki. Można je wyeliminować z diety lub zmniejszyć w ilości:

  1. Pokarmy bogate w sód. Sól kuchenna jest jedną z głównych przyczyn zatrzymywania wody. Od dawna wiadomo, jak sól zatrzymuje wodę w organizmie, ale nie jest tak łatwo wykluczyć produkt z diety. Sól jest obecna prawie we wszystkim, co jemy: przetworzonej i przetworzonej żywności, chlebie itp. Sól kuchenna zawiera około 40% sodu, który organizm rozcieńcza wodą, a następnie zatrzymuje nadmiar płynów. Biorąc pod uwagę ten fakt, możesz usunąć nadmiar płynu z organizmu, zastępując sól przyprawami.
  2. Napoje gazowane i kwaśne. Oprócz napojów gazowanych lista ta obejmuje kawę, napoje zawierające kofeinę, sfermentowaną herbatę i niektóre soki owocowe.
  3. Warzywa kapustne. Kapusta biała, brokuły, rzodkiewka, chrzan również zatrzymują wodę w organizmie mężczyzn i kobiet. Wynika to z faktu, że zawierają rafinozę, cukier, który pozostaje niestrawiony do czasu sfermentowania przez bakterie w jelitach.
  4. Jabłka. Ten produkt jest niezbędnym elementem zdrowej diety. Jednak owoc zawiera fruktozę i sorbitol, które są trudne do strawienia dla niektórych osób, co prowadzi do obrzęku.
  5. Skrobia. Większość produktów bogatych w skrobię (ziemniaki, kukurydza, makaron, pszenica itp.) To rafinowane produkty z mąki pszennej, ponieważ są one trudne do strawienia, gaz, bogate w tłuszcze i mogą powodować zatrzymywanie wody.
  6. Produkty mleczne. U osób z nietolerancją laktozy organizm nie może trawić produktów mlecznych, więc podróżują do okrężnicy, gdzie bakterie próbują je rozłożyć.
  7. Rośliny strączkowe. Te pokarmy są bogate w białko, ale jednocześnie zawierają tak dużo cukru i błonnika, że ​​organizm nie jest lekkostrawny.
  8. Pikantne i smażone potrawy. O wiele dłużej trwa rozkładanie tłuszczów i ich prawidłowe trawienie przez żołądek. Pikantne potrawy pobudzają wydzielanie soku żołądkowego i mogą powodować wzrost kwasowości.

Jak alkohol zatrzymuje wodę w organizmie

Alkohol jest toksyną, a organizm potrzebuje wody, aby wypłukać truciznę. Dlatego z jednej strony organizm sam zatrzymuje wodę, aby pomóc wątrobie radzić sobie z toksynami, az drugiej strony alkohol zaburza funkcję wydalniczą nerek, a płyn gromadzi się w tkankach. Sytuację może pogorszyć spożywanie smażonych, słonych i pikantnych potraw wraz z alkoholem. To, jak długo alkohol zatrzymuje wodę w organizmie, zależy od wielu czynników: mocy napojów, ich ilości, towarzyszącego mu jedzenia i oczywiście stanu zdrowia osoby pijącej truciznę alkoholową.

Jak sól zatrzymuje wodę w organizmie

Zbyt dużo soli gromadzi dodatkowe sodu w organizmie, który zatrzymuje płyn poza komórkami. Sód pełni kluczową rolę w regulacji wody w komórkach, a także przyczynia się do funkcjonowania układu nerwowego i pracy mięśni. Organizm stara się utrzymać stosunek sodu do wody poza ścianami komórek, mniej więcej taki sam jak w wodzie morskiej.

Po spożyciu soli organizm zatrzymuje wodę, aby utrzymać właściwy stosunek. Tak więc 400 mg sodu (ilość w 1 g soli kuchennej) sprawia, że ​​organizm zatrzymuje dodatkowe 0,5 litra wody. Potrzebujemy co najmniej 180 miligramów sodu dziennie, a najlepiej 1500 miligramów, ale współczesny człowiek dostaje ponad 3400 miligramów.

Środki zapobiegające obrzękom

Jednym ze sposobów na zmniejszenie retencji wody jest zwiększenie spożycia potasu z warzyw i owoców. Te pokarmy zawierają składniki odżywcze, które zapobiegają wyciekaniu płynu z naczyń krwionośnych do przestrzeni tkankowych. Lepiej jest spożywać pokarmy bogate w potas niż sztuczne suplementy. Możesz ograniczyć lub wyeliminować niezdrową żywność, taką jak konserwy, dania gotowe, fast food i inne produkty, które mogą zawierać ukryte składniki soli.

Problem z zatrzymywaniem wody może się rozpocząć, gdy dana osoba przechodzi na dietę niskokaloryczną. Zazwyczaj w diecie niskokalorycznej brakuje białka, a białko jest niezbędnym składnikiem odżywczym zapobiegającym nieprawidłowym zmianom w tkankach organizmu.

Oto kilka wskazówek, które pomogą zmniejszyć retencję wody:

  • Zmniejsz spożycie sodu
  • Unikaj przetworzonej żywności
  • Pij 8-12 szklanek płynu dziennie (woda, sok owocowy, mleko)
  • Jedz więcej owoców cytrusowych i zielonych warzyw liściastych
  • Przestrzegaj diety: jedz w tym samym czasie i nie przejadaj się

Konieczny jest regularny ruch. Jazda na rowerze i chodzenie wspomagają krążenie płynów w kończynach dolnych. Nadmiar płynu nie jest usuwany od osób wykonujących długie loty, siedzących przez długi czas przy stole lub poruszających się na wózku inwalidzkim.

Jak szybko usunąć nadmiar płynu? Lekarze mogą przepisać leki moczopędne, leki pomagające organizmowi pozbyć się wody i sodu. Należy zachować ostrożność stosując diuretyki ze względu na możliwe skutki uboczne: zawroty głowy, odwodnienie, osłabienie. Należy pamiętać, że obrzęk nie jest przyczyną, ale konsekwencją różnych zaburzeń. Jeśli przyczyna nie zostanie wyeliminowana, doprowadzi to do poważniejszych problemów. Powikłania wynikające z zatrzymania płynów różnią się w zależności od ciężkości i przyczyny.

Niektóre pokarmy mają działanie moczopędne. Na przykład dodanie soku z cytryny do wody powoduje częste oddawanie moczu i zmniejsza zatrzymywanie wody. Sok żurawinowy to kolejny naturalny środek moczopędny. Możesz wypić jedną szklankę soku żurawinowego dziennie, aby zmniejszyć retencję wody. Większość pokarmów bogatych w witaminę C ma również naturalne właściwości moczopędne.

Choć może się to wydawać kontrowersyjne, picie dużej ilości wody zmniejsza jej zatrzymywanie w organizmie. Ponieważ zatrzymywanie wody jest często spowodowane odwodnieniem, dostarczenie organizmowi dużej ilości wody zapobiegnie jej magazynowaniu, aby temu zapobiec.

Należy dbać o zdrowie układu limfatycznego. Krąży limfą w całym organizmie i zbiera bakterie, wirusy i odpady komórkowe do utylizacji.

Prawidłowe odżywianie i ćwiczenia mogą pomóc uniknąć poważnych problemów zdrowotnych, aw rezultacie zatrzymania płynów. Bądź zdrów!

Anna Kowalczyk
Anna Kowalczyk
Edytor serwisu