Dlaczego śpimy

Każdego roku pojawia się coraz więcej nowych badań związanych ze snami i pracą ciała podczas snu. Jednak naukowcy nie doszli jeszcze do jednomyślnego wniosku, dlaczego śpimy i dlaczego mózg nadal funkcjonuje podczas odpoczynku. 

apteka24.ua postanowił zrozumieć tę kwestię i opowiedzieć najciekawsze fakty dotyczące ludzkiego snu. 

Czym jest sen: jego rodzaje i fazy ludzkiego snu

sen, dlaczego mózg nie śpi, fazy snu, sen REM, powolny sen, czym jest sen, sen, fazy ludzkiego snu, jak mózg pracuje podczas snu, co robi mózg podczas snu, głęboki sen, sny, przytomność śnienia, dlaczego śpimy, podczas snu, ciekawe fakty dotyczące snu człowieka, ile dziennie potrzebuje osoba dorosła, cykle snu

Sen to stale powtarzający się cykliczny proces, który przeplata się ze stanem czuwania. Już w pierwszych minutach zasypiania w naszym organizmie zaczynają zachodzić zmiany: spada temperatura ciała, spada aktywność mózgu, spowolniony puls i oddech. W rezultacie osoba zużywa mniej energii podczas snu. 

Nasz wypoczynek ma pewien systematyczny i cykliczny charakter. W sumie są 2 fazy snu: wolna i szybka, a razem dzielą się na 4 etapy [Sprawdzone źródło] :

  1. Pierwszy. Trwa 1-5 minut i rozpoczyna się natychmiast po zaśnięciu. Jego oddech zwalnia, puls zwalnia i rozpoczyna się płynne przejście do drugiego etapu. 
  2. Druga. Obejmuje dalsze spowolnienie aktywności ciała i mózgu. Jego czas trwania to 10-60 minut. We wczesnych dwóch etapach cyklu snu budzenie się jest znacznie łatwiejsze. 
  3. Trzeci. To ostatni etap snu wolnofalowego, który trwa 20-40 minut. Mięśnie i ciało rozluźniają się jeszcze bardziej, a fale mózgowe wykazują wyraźny wzór spowolnionej aktywności, uderzająco różnej od aktywności mózgu w stanie czuwania. Uważa się, że głęboki sen odgrywa ważną rolę w regeneracji organizmu.
  4. Czwarty. Jedyna faza snu REM trwająca od 10 do 60 minut. W tym czasie wzrasta aktywność mózgu i większość ciała, z wyjątkiem oczu i mięśni oddechowych, doświadcza przejściowego paraliżu. Na czwartym etapie najczęściej śnią się sny. 

Pierwsze trzy fazy to sen wolnofalowy (ortodoksyjny) [ potwierdzone źródło] , a ostatnia, czwarta, szybka (paradoksalna). Struktura faz i cykli odpoczynku nazywana jest architekturą snu i nie należy jej zakłócać. 

Wiele osób nadal nie wie, ile dziennie potrzebuje osoba dorosła. Aby czuć się dobrze, musisz odpoczywać 7-8 godzin dziennie, czyli 5-6 cykli snu. Wtedy osoba będzie energiczna i aktywna przez cały dzień. 

Ale co mózg robi podczas snu? Czy spowalnia jej pracę, czy wręcz przeciwnie ją aktywuje?

Jak mózg działa podczas snu: nowe odkrycia naukowe

sen, dlaczego mózg nie śpi, fazy snu, sen REM, powolny sen, czym jest sen, sen, fazy ludzkiego snu, jak mózg pracuje podczas snu, co robi mózg podczas snu, głęboki sen, sny, przytomność śnienia, dlaczego śpimy, podczas snu, ciekawe fakty dotyczące snu człowieka, ile dziennie potrzebuje osoba dorosła, cykle snu

Jeśli potrzebujemy codziennego nocnego odpoczynku, dlaczego mózg nie przestaje funkcjonować nawet w nocy?

Niedawno naukowcy odkryli [Verified Source], że podczas ortodoksyjnego snu centralny układ nerwowy wydziela toksyczne substancje. Podczas odpoczynku nocnego lub dziennego w mózgu zachodzi synteza białek, a produkty uboczne tego procesu wraz z odpadami komórkowymi są wydalane z organizmu. 

Najpierw wchodzą do przestrzeni międzykomórkowej, po czym zstępują specjalnymi kanałami (układem glimfatycznym) do płynu mózgowo-rdzeniowego, a następnie wchodzą do wątroby, nerek i są całkowicie wydalane z organizmu przez układ wydalniczy.    

Z powyższego możemy wywnioskować, dlaczego mózg nie śpi i jaki jest główny cel snu. Polega na możliwości usuwania przetworzonych produktów odpadowych z jego komórek. Jeśli opóźnisz realizację tego procesu, takie toksyczne substancje będą się gromadzić, a w pracy całego organizmu zaczną pojawiać się awarie. 

Ponadto jony zawarte w kanałach układu glimfatycznego biorą udział w przejściu ze stanu czuwania do snu i odwrotnie. Kiedy w płynie międzykomórkowym gromadzi się duża ilość jonów potasu, a stężenie magnezu i wapnia spada, człowiek się budzi. Zatem niektóre funkcje snu są bezpośrednio związane z utrzymaniem równowagi elektrolitowej. 

Innym interesującym stwierdzeniem w somnologii (nauce o snach) jest to, że prawie każdy ma sny, a niektóre z nich stanowią nawet zagrożenie dla jego ciała. 

Świadome sny: jak powstają i jak mogą być niebezpieczne 

sen, dlaczego mózg nie śpi, fazy snu, sen REM, powolny sen, czym jest sen, sen, fazy ludzkiego snu, jak mózg pracuje podczas snu, co robi mózg podczas snu, głęboki sen, sny, przytomność śnienia, dlaczego śpimy, podczas snu, ciekawe fakty dotyczące snu człowieka, ile dziennie potrzebuje osoba dorosła, cykle snu

Wszystko, co widzimy we śnie, można podzielić na nieświadome i świadome sny. W pierwszym przypadku osoba nie może rozróżnić snu, postrzegając sen jako rzeczywistość, na którą nie jest w stanie wpłynąć. W drugiej sytuacji, podczas świadomego snu, zdaje sobie sprawę, że nie śpi, ale we śnie, dzięki czemu może kontrolować swoje działania. 

Niedawne badanie wykazało, że 55% dorosłych potwierdzone źródło] miało świadomy sen przynajmniej raz w życiu, a 23% ankietowanych doświadczało świadomych snów przynajmniej raz w miesiącu. 

Podczas tego rodzaju odpoczynku poziom aktywności kory przedczołowej mózgu wzrasta i osiąga taki sam poziom jak w stanie czuwania. Z tego powodu świadome śnienie można nazwać „hybrydowym stanem snu i czuwania”.

Dzisiaj wielu naukowców zgadza się, że niektóre świadome sny wpływają na nieświadome. W tym sensie uważność jest aspektem śnienia, który można wyzwalać na różne sposoby. Na przykład, obudź się w środku nocy, a po pewnym czasie wróć do łóżka lub włącz zewnętrzne bodźce (światła, muzykę) podczas snu REM.  

Jeśli chodzi o częstą wizję świadomych snów, ma ona zarówno negatywne, jak i pozytywne aspekty. Ten rodzaj snów zaciera granice między snami a rzeczywistością, co może mieć negatywne konsekwencje dla zdrowia psychicznego człowieka. Może zacząć myśleć, że to, co wydarzyło się we śnie, wydarzyło się naprawdę w rzeczywistości lub celowo każdej nocy, aby sprowokować taki stan w nim samym.

sen, dlaczego mózg nie śpi, fazy snu, sen REM, powolny sen, czym jest sen, sen, fazy ludzkiego snu, jak mózg pracuje podczas snu, co robi mózg podczas snu, głęboki sen, sny, przytomność śnienia, dlaczego śpimy, podczas snu, ciekawe fakty dotyczące snu człowieka, ile dziennie potrzebuje osoba dorosła, cykle snu

Istnieje opinia naukowa [Zweryfikowane źródło], że świadome śnienie powoduje, że sen jest gorszej jakości, ponieważ towarzyszy mu zwiększona aktywność mózgu i może zakłócać cykl snu i czuwania osoby śpiącej. Może wpływać na pamięć długotrwałą, regulację emocjonalną i inne aspekty codziennego życia. 

Jednak świadome sny mają również pozytywne aspekty. W ich trakcie można walczyć z lękami, po których łatwiej będzie im radzić sobie w prawdziwym życiu lub regulować koszmary, traktując je w ten sposób. 

Lekarze zalecają, aby samemu nie prowokować świadomych snów, ponieważ może to doprowadzić do utraty cienkiej granicy między snem a rzeczywistością.

Pamiętaj, że każda osoba potrzebuje codziennego snu trwającego minimum 7 godzin, ponieważ w tym czasie wszystkie toksyczne produkty jego życiowej aktywności są usuwane z mózgu, co przyczynia się do prawidłowego funkcjonowania całego organizmu.