Awokado – korzyści

Awokado - korzyści

 

Awokado to owoc pestkowy, którego miąższ ma kremową konsystencję. Rośnie głównie w ciepłym klimacie, ale może być również uprawiana w szklarniach iw domu. Eksperci zwracają uwagę, że korzyści płynące z awokado to poprawa funkcjonowania układu pokarmowego, zmniejszenie prawdopodobieństwa depresji oraz zapobieganie tworzeniu się komórek nowotworowych.

! Owoce awokado znane są również jako owoce oleiste. Włączenie ich do diety pozwala zwiększyć spożycie korzystnych jednonienasyconych kwasów tłuszczowych. Ponadto owoc ten zawiera również około 20 witamin i minerałów.

Aby bardziej szczegółowo zrozumieć zalety tego produktu, szczegółowo rozważymy każdą z jego przydatnych właściwości. Ponadto, aby zapewnić maksymalne bezpieczeństwo zdrowotne, zbadamy również potencjalne zagrożenia związane ze stosowaniem awokado.

Przydatne właściwości awokado

Naukowcy od dawna udowadniają, że dieta bogata w warzywa i owoce może zmniejszyć ryzyko rozwoju szeregu chorób, które są związane z niskim poziomem aktywności fizycznej, wysokim spożyciem kalorii i złymi nawykami. Liczne badania to potwierdziły i wykazały, że diety roślinne zawierające awokado mogą zmniejszyć ryzyko:

  •  cukrzyca
  • otyłość;
  • choroby układu sercowo-naczyniowego;
  • rak.

Jednocześnie pomagają poprawić jakość skóry, włosów oraz zwiększyć produkcję energii. Wszystko to może mieć pozytywny wpływ na samopoczucie i jakość życia.

Awokado zawiera wiele składników odżywczych

Według USDA 40-gramowa porcja awokado zawiera:

  • 64 kalorie;
  • 3,4 grama węglowodanów;
  • 3 gramy błonnika;
  • 6 gramów tłuszczu;
  • mniej niż 1 gram cukru.

Oprócz wszystkich powyższych owoc zawiera witaminy K, C, E, B6, B2, B5, B9, B3, minerały – magnez i potas, a także szereg innych dobroczynnych związków, takich jak Omega-3, luteina i beta-karoten. Mimo to wiele osób skupia się na zawartości tłuszczu w produkcie. Nie należy tego jednak robić, ponieważ ten owoc zawiera tylko zdrowe tłuszcze, które zapewniają uczucie sytości, co pozwala zmniejszyć ilość spożywanych kalorii w ciągu dnia. Tłuszcze te między innymi spowalniają rozkład węglowodanów, co pomaga normalizować poziom cukru we krwi i zapewnia, że ​​pozostaje on na tym samym poziomie przez cały dzień.

! Lekarze twierdzą, że każda komórka ludzkiego ciała potrzebuje tłuszczu. Dlatego dodanie awokado do diety może poprawić jakość skóry, przyspieszyć wchłanianie witamin rozpuszczalnych w tłuszczach i wzmocnić układ odpornościowy.

Pozytywnie wpływa na pracę mięśnia sercowego

Porcja awokado zawiera 25 miligramów naturalnego sterolu roślinnego, znanego również jako beta-sitosterol. Regularne spożywanie tej substancji w połączeniu z innymi sterolami roślinnymi może normalizować poziom cholesterolu we krwi.

 

Poprawia wzrok

Luteina i zeaksantyna należą również do dobroczynnych substancji występujących w awokado, które są niezbędne do utrzymania prawidłowego funkcjonowania narządu wzroku. Chronią komórki oka przed stresem oksydacyjnym i minimalizują uszkodzenia spowodowane bezpośrednią ekspozycją na promieniowanie UV.

! Ze względu na fakt, że jednonienasycone kwasy tłuszczowe poprawiają wchłanianie beta-karotenu, co jest również dobre dla oczu, awokado jest jednym z najbardziej korzystnych pokarmów dla wzroku. Co więcej, naukowcy odkryli, że włączenie tego owocu do diety zmniejsza również ryzyko rozwoju zwyrodnienia plamki żółtej, choroby związanej ze zmianami związanymi z wiekiem.

Może być stosowany w zapobieganiu osteoporozie

Inną zaletą owocu awokado jest to, że zawiera około 25% dziennego spożycia witaminy K, która jest niezbędna do wzmocnienia tkanki kostnej. Często tej substancji nie poświęca się należytej uwagi. Powszechnie uważa się, że dla zdrowia kości ważne są składniki odżywcze, takie jak wapń i witamina D. Jednak naukowcy odkryli, że witamina K poprawia wchłanianie wapnia i zmniejsza jego wydalanie z moczem, co może być stosowane w celu zmniejszenia ryzyka chorób, takich jak osteoporoza .

Awokado i Rak

Wykazano, że umiarkowane spożycie witaminy B9 zmniejsza ryzyko raka okrężnicy, szyjki macicy, trzustki i żołądka. Zdaniem naukowców wynika to z faktu, że kwas foliowy zapobiega niepożądanym mutacjom w RNA i DNA podczas podziału komórki.

! Ostatnie eksperymenty pokazują, że awokado można stosować nie tylko w profilaktyce, ale także w leczeniu raka. Fitochemikalia wyekstrahowane z tego owocu mogą hamować wzrost komórek rakowych, powodować ich obumieranie, a jednocześnie poprawiać funkcjonowanie układu odpornościowego. Ponadto wykazano, że fitochemikalia z awokado zmniejszają częstość uszkodzeń chromosomów, które mogą być spowodowane stosowaniem leków chemioterapeutycznych.

Pozytywny wpływ na ciążę

Witamina B9 jest ważna dla prawidłowego przebiegu ciąży. Spożywanie go z umiarem zmniejsza ryzyko rozwoju wad cewy nerwowej, a w efekcie poronienia. Na przykład niedawne badanie przeprowadzone przez McGill University wykazało, że niski poziom kwasu foliowego zwiększa prawdopodobieństwo wystąpienia nieprawidłowości u płodu średnio o 30 procent.

Zmniejsza ryzyko rozwoju depresji

Kwas foliowy może między innymi zapobiegać rozwojowi depresji. Wynika to z faktu, że witamina B9 zmniejsza akumulację homocysteiny, związku zaburzającego krążenie krwi i spowalniającego przepływ składników odżywczych do mózgu. Duża ilość tej ostatniej substancji zmniejsza również poziom produkcji takich związków jak dopamina, serotonina i noradrenalina, które regulują jakość snu, apetyt i nastrój. Dlatego dodanie awokado do diety może pozytywnie wpłynąć na stan psycho-emocjonalny.

Poprawa trawienia

Pomimo tego, że miąższ owocu ma kremową formę, zawiera dużą ilość błonnika. W rezultacie dodanie awokado do diety może pomóc w zapobieganiu zaparciom, utrzymaniu zdrowego przewodu pokarmowego i zmniejszeniu ryzyka raka okrężnicy.

Eliminacja toksyn

Błonnik między innymi przyczynia się do regularnego uwalniania jelit z niebezpiecznych i szkodliwych substancji. Dodanie go do diety w odpowiednich ilościach pozwala w porę pozbyć się toksyn i żółci. Zmniejsza również poziom procesów zapalnych w przewodzie pokarmowym oraz poprawia wchłanianie składników odżywczych, co z kolei prowadzi do wzmocnienia układu odpornościowego.

Leczenie choroby zwyrodnieniowej stawów

Saponiny to kolejny rodzaj substancji występujących w awokado. Naukowcy i lekarze kojarzą je z eliminacją objawów choroby zwyrodnieniowej stawów i innych chorób stawów. Jednak wpływ tych substancji na organizm ludzki w dłuższej perspektywie nie został jeszcze zbadany.

Efekt antybakteryjny

Biorąc pod uwagę zalety awokado, nie można nie wspomnieć o antybakteryjnych właściwościach owocu. Dodanie tego produktu do diety pozwala skutecznie pozbyć się E. coli, która jest główną przyczyną zatruć.

Zmniejszenie ryzyka rozwoju chorób przewlekłych

Według danych naukowych regularne stosowanie błonnika w diecie prowadzi do zmniejszenia ryzyka choroby niedokrwiennej serca, cukrzycy, otyłości, przewlekłych chorób przewodu pokarmowego i prawdopodobieństwa udaru mózgu. Wynika to z faktu, że błonnik przyczynia się do normalizacji ciśnienia krwi i poziomu cholesterolu, jednocześnie zwiększając poziom wrażliwości na insulinę.

Zalecenia dotyczące awokado

 

Przed dodaniem awokado do posiłku ważne jest, aby upewnić się, że owoce są dojrzałe. W tym celu należy uciskać jego skórę, w wyniku czego może się lekko przesunąć, a sam produkt może się odkształcić. Jeśli tak się nie stanie, zaleca się pozostawienie awokado na kilka dni do dojrzewania, po czym można je wykorzystać do robienia sałatek i sosów. Aby maksymalnie przyspieszyć proces dojrzewania, owoce można umieścić obok bananów.

Na dzień dzisiejszy dietetycy i lekarze identyfikują kilka sposobów stosowania tego produktu:

  • jako pasta do chleba;
  • zamiast majonezu do sosów sałatkowych;
  • jako pokarm dla niemowląt;
  • do robienia koktajli.

 

Warto zwrócić uwagę na to, że nie trzeba używać świeżych owoców, aby uzyskać korzyści płynące z tego produktu. Alternatywnie do diety można dodać olej z awokado, który w razie potrzeby może również pełnić funkcję kosmetyku do pielęgnacji skóry.

Potencjalne zagrożenia

Dieta bogata w owoce i warzywa zapewnia maksymalne korzyści zdrowotne. Lekarze zalecają, aby nie skupiać się na stosowaniu awokado jako osobnego produktu, który powinien być stale obecny w diecie, ponieważ jego częste spożywanie może prowadzić do reakcji alergicznej.

Ponadto awokado nie powinno być włączane do diety osób przyjmujących leki przeciwzakrzepowe, takie jak warfaryna. Dzieje się tak, ponieważ zbyt duża ilość witaminy K w organizmie może prowadzić do słabej krzepliwości krwi.

Źródła:

  1. Folian: Arkusz informacyjny dotyczący suplementów diety (2016, 20 kwietnia)
    http://ods.od.nih.gov/factsheets/Folate-HealthProfessional/
  2. Guzmán-Rodríguez, JJ, López-Gómez, R., Suárez-Rodríguez, LM, Salgado-Garciglia, R., Rodríguez-Zapata, LC, Ochoa-Zarzosa, A. i López-Meza, JE (2013, 12 listopada ). Aktywność przeciwbakteryjna defensyny PaDef z owoców awokado (Persea americana var. drymifolia) wyrażona w komórkach śródbłonka przeciwko Escherichia coli i Staphylococcus aureus. Biomed Res Int, 986273
    https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3844270/
  3. (3), 221-230 9 ,  Journal of Experimental Therapeutics & Oncology Paul, R., Kulkarni, P. i Ganesh, N. (2011). Owoc awokado (Persea americana Mill) wykazuje potencjał chemoochronny przed genotoksycznością indukowaną cyklofosfamidem w hodowli ludzkich limfocytów. 
    http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22070054
  4. Percope de Andrade, MA, Campos, TV i Abreu-E-Silva, GM (2015, 27 stycznia). Metody uzupełniające w niechirurgicznym leczeniu choroby zwyrodnieniowej stawów [Abstract]. Artroskopia, 31(4), 785-792
    http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25633815
  5. Unlu, NZ, Bohn, T., Clinton, SK i Schwartz, SJ (2005, marzec). Absorpcja karotenoidów z sałatki i salsy przez ludzi jest zwiększona przez dodanie awokado lub oleju z awokado [Abstrakt]. J Nutr., 135(3), 431-436
    https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15735074
  6. Jesteś tym, co je twój ojciec. (nd)
    http://www.todaysdietitian.com/news/021714_news.shtml
Anna Kowalczyk

Edytor serwisu

Rate author