Nowa piramida żywieniowa

Nowa piramida żywieniowa

Piramida żywieniowa to wykaz produktów, których człowiek powinien spożywać najwięcej, a których najmniej. Są to zasady zdrowego odżywiania, które mają przynieść korzyści naszemu zdrowiu. Dzięki nim zachowamy zdrowie i dobrą kondycję przez długi czas.

Nowa piramida
W zmienionej, nowej piramidzie warzywa zostały oznaczone jako najważniejsze produkty spożywcze. Z badań bowiem wynika, że owoce i warzywa są najważniejsze, piętro wyżej z kolei znajdują się produkty zbożowe.

Warzywa i owoce są pełne witamin, dostarczają przeciwutleniaczy, ważnych składników mineralnych, chronią przed zachorowaniem na choroby układu krążenia, cukrzycy, a także nowotworami. Połowę naszego codziennego pożywienia powinny stanowić właśnie warzywa i owoce, z czego warzyw powinno spożywać się o ¾ więcej, niż owoców.

Produkty zbożowe nadal są bardzo ważne. Szczególnie polecane są pełnoziarniste makarony i pieczywo, a także kasze oraz brązowy ryż. Produkty te są źródłem błonnika, który ma zbawienny wpływ na układ trawienny.

Na kolejnym miejscu jest mleko i mleczne przetwory, tj. sery, jogurty, maślanki. Dużo produktów mlecznych powinny jeść dzieci ze względu na zawarty w nich wapń oraz witaminę D.

Powyżej znajdują się białka ryb, mięs oraz nasion strączkowych. Specjaliści coraz częściej zachęcają do ograniczenia spożywania mięsa, szczególnie czerwonego zastępując je np. rybami.

Kolejne piętro zajmują zdrowe tłuszcze, które znajdują się np. w orzechach. Tłuszcze nienasycone mają właściwości przeciwmiażdżycowe oraz przeciwzakrzepowe. Przy spożywaniu orzechów warto pamiętać, by nie jeść tych karmelizowanych oraz słonych.

Woda
Konstruując nową piramidę żywienia podkreślono znaczenie spożycia wody w codziennym życiu. W ciągu dnia najlepiej wypijać około 1,5 – 2 litrów wody, w tym herbatki ziołowe. Napoje gazowane i soki w kartonach powinny być wykluczone z diety.

Moc ziół
Rekomenduje się także większe spożywanie ziół, przy równoczesnym ograniczeniu używania soli i cukru. Herbatę zawsze można posłodzić miodem, żurawiną lub stewią. Przyrządzając posiłki należy ograniczyć używanie soli. Duża cześć produktów i tak już zawiera sól. W piramidzie wymieniono takie zioła jak tymianek, bazylia, którymi można zastąpić sól. Zioła poprawiają metabolizm.