Jak jeść by być zdrowym i najedzonym?

Wielu z nas słowo „dieta” kojarzy się w wyrzeczeniami, uczuciem głodu, męczarnią. Stosowanie prawidłowego odżywiania w cale takie nie jest. Dobrze zorganizowane posiłki pomogą utrzymać prawidłową masę ciała, dostarczą organizmowi wszystkich składników jakie potrzebuje do prawidłowego funkcjonowania.


Bez podjadania
W ciągu dnia najlepiej spożywać 4/5 posiłków. Dzięki regularnemu jedzeniu przemiana materii będzie lepsza, tkanka tłuszczowa nie będzie się odkładać. Odstępy między poszczególnymi posiłkami powinny wynosić około 3-4 godzin. Między posiłkami nie powinno się podjadać.

Kiedy płyny?
Płyny powinno przyjmować się przed posiłkiem lub dwie godziny po. Picie wody lub herbaty bezpośrednio po spożyciu posiłku zaburza trawienie. Wypicie płynów przed posiłkiem zmniejsza z kolei apetyt i powoduje, ze zjemy go mniej.

Gryź i przeżuwaj
Podczas jedzenia posiłków nie należy się spieszyć. Warto natomiast powoli gryźć i przeżuwać jedzenie. Dzięki temu będzie dobrze rozdrobnione i lepsze do trawienia. Takie działanie umożliwi także szybsze wchłanianie wartości odżywczych posiłków.

Unikaj złych tłuszczy
Tłuszcze nasycone są niezdrowe dla człowieka. Powodują wiele chorób, w tym miażdżycę. Tłuszcze te znajdują się w czerwonym mięsie, tłuszczach pochodzenia zwierzęcego: smalcu oraz maśle, w margarynach utwardzanych, kremach do ciast, chipsach, tłustych wędlinach.

Unikaj wysokoprzetworzonych produktów
Zawierają one dużą ilość soli, barwników, konserwantów. Posiadają także często alergeny, a niektóre mają działanie rakotwórcze. Dodatki do żywności E polepszają kolor i smak jedzenia, przedłużają jego świeżość, lecz nie są dla nas zdrowe.

Kolacja
Kolację powinno spożywać się nie później niż dwie godziny przed pójściem spać. Dzięki temu wstaniemy wypoczęci i zrelaksowani.

Ogranicz kawę i mocną herbatę
Kawa i herbata mają korzystne działanie tylko w niewielkich ilościach – mowa tu o 2 szklankach dziennie. Warto pić zieloną herbatę i herbaty ziołowe, np. pokrzywę, rumianek, melisę.

Unikaj cukru, soli i glutaminianu sodu
Są to substancje, które powodują wiele chorób u człowieka, ale nie są niezastąpione. Alternatywą dla soli mogą być wszelkie przyprawy, a alternatywą dla cukru miód lub stewia. Glutaminianu sodu lepiej unikać, jeśli tylko się da.