Powitaj crossfit!

Jeśli największą pasją Twojego życia jest sport i na wysiłek siłowy poświęcasz każdą wolną chwilę, powinieneś zdecydować się na crossfit. Jest to sport przeznaczony dla wszystkich, którzy nie boją się wyzwań, nie uciekają przed bólem i są w stanie znieść wiele wyrzeczeń. Crossfit jako sport stał się w ostatnich latach modny wśród sportowców wyczynowych. Ta metoda niezwykle dynamicznie wpływa na poprawę szybkości w działaniach. Bardzo chwalą crossfit sportowcy wyczynowi, bokserzy, ciężarowcy oraz biegacze długodystansowi. Ćwiczenia wykonywane mogą być z dodatkowym obciążeniem lub bez. Mają także elementy gimnastyki. Wspaniale testują naszą wytrzymałość, wpływają na poprawę krążenia oraz oddechu. Mięśnie zdobywają sprężystość, a całe ciało reaguje elastycznie przy każdym ruchu. Ruchy są wreszcie skoordynowane i precyzyjne. Poleca się trenować crossfit od trzech do pięciu razy w tygodniu. Każde podejście do treningu musi być zdecydowane i intensywne. Nie chodzi też o to, by był długi. Czasem wystarczy, żeby trwał 10 minut. Maksymalnie 20 minut powinno wystarczyć. Ćwiczenia stanowią pewnego rodzaju obwód i między każdą stacją robi się małe przerwy. Do ćwiczeń zaliczymy więc bieganie, pracę z wiosłami, przysiady oraz wszelkiego rodzaju prace z dźwiganiem. Do programu crossfit zaliczymy także robienie pompek oraz brzuszków. Wszystko to w intensywnym tempie. Pracować można wyłącznie ruchowo lub przy użyciu sprzętów sportowych. Do dyspozycji ambitny sportowiec powinien mieć piłkę lekarską. Przydadzą się skakanki oraz maszyna do wiosłowania.

Do najważniejszych, mocnych stron crossfitu zaliczyć możemy:

 

- krótki okres trwania

- uniwersalność – korzystają z niego zarówno doświadczeni, byli sportowcy, jak i osoby czynnie oddające się karierze sportowej

- brak nudy, duża liczba ćwiczeń pozwala na wszechstronne układanie grafiku

- trenowanie w domowym zaciszu

- możliwość dodatkowego wsparcia wiedzy za pomocą materiałów instruktażowych

- możliwość wymieniania się doświadczeniami z crossfitu z innymi fanami tego sportu na specjalistycznych stronach internetowych, wszystko to bez konieczności przynależenia do klubów, w których obowiązkowy jest certyfikat

- wspomaganie maratonów, triatlonów, wyścigów rowerowych, zawodów pływackich, coraz częściej z crossfitu korzystają także piłkarze oraz gimnastycy

                Crossfit, tak jak każdy sport posiada także wady. Uprawiając tą wszechstronną dyscyplinę trzeba być bardzo uważnym i dokładnym. Nietrudno tutaj o kontuzję, jeśli nie mamy zbyt wielkiego doświadczenia w łączeniu ćwiczeń siłowych ze sprawnościowymi. Najlepiej zaufać instruktorowi i ćwiczyć pod jego okiem. Potrzebne dla pewności mogą być także badania lekarskie. Po ich wykonaniu będzie wiadomo, czy możesz pozwolić sobie na szaloną przygodę z crossfitem, czy może lepiej zdecydować się na inną, bardziej stonowaną formę uprawienia sportu. Pamiętaj, że niezależnie od pasji i ambicji Twoje zdrowie powinno plasować się zawsze na pierwszym miejscu. Urozmaicone i szybkie treningi nie nudzą się zbyt szybko i w tym tkwi ich siła.