O trzech minutach treningowego szczęścia!

Nie każdy trening jest w stanie poprawić naszą kondycję tak bardzo, jakbyśmy tego chcieli. Wpływ aktywności fizycznej na ludzkie zdrowie powinien być traktowany bardzo indywidualnie. Wiele leży po stronie genów. Trening spod znaku HIT oraz niektóre treningi wytrzymałościowe w niektórych przypadkach mogą nie przynosić takich efektów, jakich się spodziewamy. Przyjęło się, że o stanie zdrowia decyduje sprawność krążenia oraz oddechu. Lekarze zastrzegają, że w ciągu tygodnia potrzebne dla regeneracji organizmu jest 150 minut tygodniowego wysiłku o średnim stopniu skomplikowania lub 75 minut wysiłku o zdwojonej, intensywnej mocy. Dzięki takim ćwiczeniom wzmacniamy naszą wydolność, mięśnie łatwiej przyswajają tlen. Im więcej tlenu w trakcie ćwiczeń przyjmujemy do organizmu, tym lepsze wyniki wszystkich funkcji życiowych.

Ostatnie lata przyniosły sensacyjne wyniki badań naukowców, na początku publikowanych jedynie w zagranicznych pismach. Teraz ta wiedza udostępniana jest także w Polsce oraz innych krajach Europy. Chodzi o to, że ćwiczenia fizyczne mogą podnosić stopień zdrowia oraz sprawności, ale duży wpływ na jego utrzymanie mają parametry genetyczne. Ten typ badań jest w pełni sprawdzony, udokumentowano pracę kilkuset osób, które zdecydowały się ćwiczyć przez kilka godzin w trakcie tygodnia. Rozpiętość wyników miała dość zróżnicowaną skalę – od zera do najwyższych wartości współczynnika VO2 maksymalnego. Jeżeli ludzie posiadający kody genetyczne nie reagujące na trening z gatunku aerobowego i nie poprawiające współczynnika VO2 maksymalnego, prawdopodobne będzie, że treningi mające zmniejszyć choroby i schorzenia serca nie przyniosą za bardzo wyraźnych rezultatów..

Dzięki badaniu 11 genów można zobaczyć i stwierdzić, na jaki rodzaj treningu dany zespół genów będzie najbardziej uwrażliwiony, a które starania sportowe przyniosą mniejsze rezultaty.. Mówi się, że takie osoby stanowią 15% ogólnej liczby ludności. Ci, którzy pozytywnie reagują na treningi aerobowe zaliczani są do 20% ogólnej liczby ludności. To dowodzi jednak temu, iż należy czym prędzej zmienić zalecenia dotyczące uprawiania poszczególnych dyscyplin sportowych przez odmienne jednostki pod kątem genetycznym. W odnalezieniu właściwej drogi sportowej pomóc ma właśnie trening HIT. Kiedy się na takowy decydujemy, musimy pamiętać także o tym, że zwiększy się przez niego nasza wrażliwość na insulinę. Coraz więcej sportowców i nie tylko zmaga się z groźną cukrzycą typu B. Wsparcia przy treningach warto szukać ze strony zaprzyjaźnionego lekarza. W prowadzeniu ćwiczeń przydaje się stacjonarny rowerek, bieżnie i steppery.

Rozgrzewka powinna trwać do kilkunastu minut. Przez 20 sekund należy pracować na rowerku przy maksymalnym przyspieszeniu. Dla uspokojenia oddechu na kilka minut zwalniamy tempo pracy. Następnie znowu przyspieszamy i zwalniamy po 20 sekundach. Na tego typu prosty trening poleca się poświęcać czas trzy razy w ciągu tygodnia. Intensywny trening trwa 3 minuty, a spokojne pedałowanie około 6 minut.