Jaka powinna być dobra mata do ćwiczeń?

Zanim zakupimy określony typ maty do ćwiczeń, warto by bliżej przyjrzeć się towarowi, który w zamierzeniu używać chcemy dłużej, niż kilka chwil. Zawsze lepiej będzie wydać pieniądze na dobry i sprawdzony towar, niż nabyć matę wątpliwej jakości. Także ćwiczenia na śliskich podłogach oraz podłożu dywanowym nie powinny wchodzić w grę. Dużo ryzykujemy w tych momentach, nietrudno o odniesienie kontuzji i otarć. W skrajnych wypadkach dojść może do złamań oraz zwichnięć. Na rynku sprzedaży znajdziemy wiele rodzajów mat. Najpopularniejsze maty dzielimy na maty o charakterze:

  • - ochronnym – stabilizują one sprzęt sportowy, można je podłożyć pod przyrządy typowo mechaniczne, rowerki stacjonarne, dzięki ich zastosowaniu sprzęt nie ślizga się po nawierzchni i nie pozostawia nieestetycznych zarysowań, dzięki nim także wszelkie dźwięki są trudno słyszalne
  • - treningowym – do uniwersalnego zastosowania, świetnie sprawdzają się w środowisku fitness, a także przy uprawianiu aerobiku, dzięki nim nie mamy otarć i stłuczeń, można ćwiczyć bez obaw nadmiernego ślizgania się, posiadają funkcje izolacyjne, materiał wykonawczy to neoprenowa pianka
  • - gimnastycznym – charakteryzują się ponadprzeciętną wielkością oraz grubością, wskazane dla sal gimnastycznych, do gabinetów rehabilitacji, ćwiczeń pourazowych i dla akrobatów
  • - jogi – są najtańsze i najcieńsze zarazem, trenuje się na nich naturalnie jogę, w czasie ćwiczeń pełnią funkcje amortyzacyjne
  • - Tatami – klasyczne maty japońskie, kiedyś robiono je ze słomy, którą obecnie zastąpiły syntetyki, trenuje się na nich judo, karate oraz całe spektrum walk wschodu
  •                 Przy wyborze właściwej dla nas maty powinniśmy zwrócić uwagę, do rodzaju jakich ćwiczeń mata będzie nam niezbędna. Jeśli mają być to intensywne ćwiczenia – mata powinna być grubsza i wykonana z jak najbardziej wytrzymałych materiałów. Im bardziej intensywne ćwiczenia, tym większa potrzebna będzie amortyzacja. Najczęściej kupuje się maty do fitnessu z uwagi na ich ogromną uniwersalność. Mają liczne rozmiary, spośród których każdy dobierze dla siebie odpowiedni model.

  • Zakup właściwej maty do ćwiczeń niesie ze sobą konieczność sprawdzenia:
  • - grubości – cienkie maty sprawdzą się przy ćwiczeniach relaksacyjnych, grubsze pomogą nam w zachowaniu amortyzacji, gdy wykonujemy ćwiczenia z gatunku bardziej intensywnych
  • - długości – powinna ona równać się naszemu wzrostowi, jeśli chodzi o szerokość, dobrze byłoby wyciągnąć ręce w bok na całą powierzchnię maty, ale nie jest to konieczne, wiele zależy od naszej potrzeby wygody
  • - materiału – musi być wytrzymały i dać się łatwo czyścić, najlepiej, jeśli mata nie będzie chropowata, bo wtedy nie zachowa się na niej żadne zanieczyszczenie
  • - elastyczności – przetestujemy jej poziom sprawdzając, czy mata da się zwinąć w rolkę, dzięki temu łatwo będzie ją przewozić oraz przechowywać w dowolnie wybranym miejscu

Przed zakupem maty obliczmy także budżet i oszacujmy, jaką kwotę możemy wydać. Najlepsze maty nabyć można za kwotę w granicach od 100 do 200 złotych, ale bywają jeszcze droższe.